”Lagerbörsen från TIMOCOM var verkligen ett lyckoskott för oss”

Så hittade en speditör från Bayern ett nytt lager med ett musklick

Fokus på Skandinavien kom 1999 med den nuvarande VD:n för firman, Jochen Rößler, som redan tidigare var verksam inom Skandinavien-området och sålunda byggde upp detta hos Gematrans. ”Ja, och sedan satte vi det i rullning här”, säger Rößler. Det som började med tre egna fordon och sex underleverantörer i Skandinavien har idag vuxit till 30 egna och externa lastbilar. ”Och för närvarande har vi 25 medarbetare” fortsätter Rößler.

Lagerlös men inte rådlös

Så länge Gematrans har funnits har företaget haft fördelen att direkt vid företagets säte även kunna nyttja en affärspartners lager. På grund av strukturella ändringar var det dock inte längre möjligt att ha en egen lagerveksamhet där. Nu var man tvungen att snabbt hitta en lösning. ”Eftersom vi redan hade varit kunder hos TIMOCOM i nästan 20 år så var vår första tanke: Vi kollar där.” Möhring väntade sig dock inte att hitta en egen lagerbörs på marknadsplatsen. ”Att vi sedan hittade den var snarare en slump – och verkligen ett lyckoskott för oss”

För Gematrans kunde via den webbaserade lagerbörsen från TIMOCOM hitta flera lagerytor kring Nürnberg. Erbjudandena var många och förfrågningarna skickades snabbt. Möhring: ”Utbudet i lagerbörsen var mycket bra och överskådligt upplagt. Det fanns flera annonser och olika möjligheter att specificera sökningen så att vi hittade det vi behövde.” Och det var ingen slump. För ju mer omfattande utbudet är, desto större är chanserna att hitta en passande leverantör i en lagerbörs. Lagerbörsen från TIMOCOM har det markant största nätverket med olika lagerytor och -typer i Europa. Systemanvändare har automatiskt tillgång till lagerbörsen och över 7 000 potentiella lagerleverantörer från 44 europeiska länder.

Snabb hjälp trots speciella krav

”Även svaren trillade in snabbt. Vi behövde bara kontakta några få företag. Inom en vecka hade vi hittat vårt nya lager, och det trots att vi hade speciella krav”, säger Möhring. Dessa särskilda krav gjorde det inte helt enkelt för Gematrans att hitta ett ersättningslager. En av deras kunder måste regelbundet skicka en av sina egna medarbetare till lagret för att hämta varor från de lagrade pallarna. Exakt denna aspekt utgjorde ett problem för de flesta tillfrågade företagen. De ville inte ha främmande personal på sina lager. Men Spedition Maierl, Gematrans nya affärspartner, hade inga problem med detta. ”När en kund har ett särskilt krav så tittar vi först på vad som är möjligt, och säger inte nej direkt,” fortsätter Mark-Oliver Maierl, VD för speditionsfirman. Christian Stark, prokurist hos Spedition Maierl, fortsätter: ”Hittills har vi kunnat uppfylla de flesta kundönskemål vi fått in.” Även de från Gematrans. Samarbetet är nytt för i år, men kommer att utvidgas tack vare de positiva erfarenheterna. Framöver kommer Spedition Gematrans att sköta hela sitt lager hos Spedition Maierl. ”Och förhoppningsvis fortsätter det i 30 år till”, skrattar Möhring.

Mer information om användning av och funktioner hos en lagerbörs hittar du i vårt översikt.

Till toppen av sidan