Högre tempo i den digitala uppdragshanteringen

Läs om hur Dittrich Eiltransporte drar nytta av TIMOCOM-systemet

”Vi uppnår tidsbesparingar på mellan 60 och 70 procent vid uppdragsplacering”

Under de tio år som Dittrich varit kund hos TIMOCOM har företaget placerat fler än 1 000 transportuppdrag digitalt via systemet – utan fax, utan telefon och helt utan papper. I vardagen använder Dittrich TIMOCOM som ett system för att lägga ut fraktuppdrag till åkeriföretag. Dessutom satsar företaget på programvarulösningen Lavid. Programmet används för att skapa transportuppdrag åt företagets egna kunder och efter överenskommelse om ett fraktuppdrag så läggs åkerierna sedan in i systemet. 

Innan man började använda digital uppdragsplacering från TIMOCOM skickades transportuppdrag till externa åkeriföretag via Lavid. TIMOCOMs system omfattar en fraktbörs och en funktion för uppdragshantering, vilket gör att arbetet med att lägga ut transportuppdrag går mycket snabbare. Vi uppnår tidsbesparingar på mellan 60 och 70 procent vid uppdragsplacering”, säger koordinatorn och vd:n för Dittrich, Oliver Stiller. ”Vi hanterar hela transportuppdraget genom att fylla i ett enda formulär. Sedan finns allt direkt online. Nu hinner vi med att ta fram individuella lösningar åt våra kunder”, berättar Oliver Stiller.

Dittrich Eiltransporte GmbH

1994 grundade Thomas Dittrich företaget med fyra fordon. Idag är kundkretsen internationell och företaget har partners över hela världen och över 230 fordon till förfogande. 25 fast anställda och 65 underleverantörer ser till att tidskänsliga transporter genomförs på säkert och snabbast möjliga sätt.

I TIMOCOM Challenge kom företaget på andra plats bland mest aktiva kunder och priset var en personlig utbildningsdag på plats i Obermichelbach. Då blev det bland annat tydligt hur många personer som är inblandade i behandlingen av ett transportuppdrag och att transportförfrågan kan användas i stället för e-postlistor. På Dittrich kände man visserligen till den här möjligheten, men man hade ännu inte använt den. Nu ska man inledningsvis testa metoden med några utvalda åkeriföretag för att se om det kan ge ett mervärde i praktiken. Till nya medarbetare som förstärker trafikplanerar-teamet rekommenderades TIMOCOMS Update Pool varmt. Övriga trafikplanerare använder redan tillgängliga instruktionsvideor i sin egen fortbildning för att lära sig mer om vilka fördelar TIMOCOM erbjuder.

Dittrich har en önskan till TIMOCOM om en förbättring i systemet: De skulle vilja att TIMOCOM skickar ett e-postmeddelande till mottagaren av ett transportuppdrag. ”Det är inte alla åkeriföretag som känner till den digitala uppdragshanteringen från TIMOCOM och de vet därför inte riktigt var de kan hitta transportuppdragen”, säger en av deltagarna på utbildningsdagen. E-postmeddelandet ska innehålla en länk som uppdragstagaren kan klicka på för att komma direkt till transportuppdraget på marknadsplatsen från TIMOCOM. 

Företagets långa framgångshistoria: 

Det är snart 25 år sedan Thomas Dittrich grundade företaget i Fürth – med fyra fordon. Idag är kundkretsen internationell, företaget har partners över hela världen och över 230 fordon i sin fordonspark. 25 anställda och 65 underleverantörer ser till att expresstransporter utförs säkert och på kortast möjliga tid – oavsett om varorna behöver ledsagas av en väktare eller består av expressgods som snabbt ska förflyttas en kort sträcka. 

Ytterligare information om Dittrich finns på eiltransporte-dittrich.de.

Till toppen av sidan