Nästan 70 år i takt med utvecklingen
Traditionsföretag satsar på moderna logistiklösningar
Erkrath, Tyskland, 04.11.2015 – Börjes Logistik & Spedition grundades redan 1947 och är än idag framgångsrikt på marknaden. En anledning till detta är att företaget alltid är redo att ta till sig och tillämpa moderna innovationer.
Snabb reaktion och stabilitet efterfrågas
Under företagets 68-åriga historia har Börjes Logistik & Spedition upplevt flera förändringar inom branschen. Då gäller det att reagera, berättar VD:n Roland Johansson: "Utvecklingen inom branschen går allt snabbare. Den största utmaningen är att identifiera förändringar för att snabbt kunna anpassa sig. Vi anstränger oss alltid för att ligga steget före."
Men hur håller sig ett företag konkurrenskraftigt vid sådana förändringar? Roland förklarar: "Vi klarar konkurrensen eftersom vi aldrig slutar fokusera på kvalitet och miljö. Vi måste vara anpassningsbara vad gäller miljökrav och snabbt förändra sådant som vi kan påverka."
Roland delar även med sig av sin åsikt om det känsliga ämnet cabotage i Skandinavien: ”Det är viktigt att alla spelregler och lagar efterföljs, så även utförandet av cabotage”, Roland fortsätter: Cabotage utfört enligt lagstiftarens andemening främjar miljö genom minskade utsläpp och stärker konkurrensen genom ökning av beläggningsgraden på transporterna”
Nöjd TimoCom-kund i över tio år
Framför allt nyttjandet av transportplattformar som TimoCom lämpar sig väl för att hänga med i logistikvärlden nu för tiden. Sedan elva år är Börjes Logistik & Spedition kund hos TimoCom och man har varit nöjd redan från starten. "Vi märkte genast att TimoCom erbjuder en mycket bra grundprodukt och har goda idéer för framtiden. Och vi hade rätt, eftersom TimoCom med TC Truck&Cargo® ju idag är den marknadsledande frakt- och lastrumsbörsen. Beroende på hur marknaden ser ut lägger vi upp mellan 75 och 100 erbjudanden per månad i transportbörsen. Dessutom är produktens pålitlighet mycket bra. Vi har även varit mycket nöjda med TimoComs inkassoservice de få gånger vi har behövt använda den", berättar Roland.
Filosofi med decennier på nacken möter moderna logistiktjänster
Börjes Logistik & Spedition grundades för 68 år sedan av Börje Johansson, far till företagets nuvarande VD, och är ett familjeägt transportföretag. För närvarande har man totalt 110 anställda vid huvudkontoret i Nybro och den tyska filialen i Erfurt. Börjes Logistik & Spedition har en egen modern fordonspark med 45 lastbilar och hade under föregående år en omsättning på 215 miljoner svenska kronor.
Företagets huvudsakliga område är helt klart godstrafik på väg i Europa. Man betjänar dock även en växande nisch, nämligen eCommerce-logistik inom 3PL-segmentet, och dessutom genomför man transporter av farligt gods – med farligt avfall eller laster enligt ADR klass 1. Det speciella med företaget är dock kombinationen 3PL- och transporttjänster för att kunna erbjuda kunderna en "one stop shop". För att säkerställa detta lägger medarbetarna stor vikt vid tillförlitlighet, punktlighet, kvalitet, miljö, säkerhet och lönsamhet. Men det är framför allt grundarens citat som speglar de värden och visioner som utgör grunden för dagens företag: "Kunden är inte någon som du ska imponera på eller övertyga om att du har rätt. Kunden är en gäst som du ska behandla så som du själv vill bli behandlad".
TimoCom och Börjes Logistik & Spedition passar mycket bra tillsammans. Anledningen till detta är att TimoCom alltid anstränger sig för att ytterligare optimera produktutvecklingen utifrån kunden och att Börjes Logistik & Spedition alltid är öppna för nya innovationer som de kan använda i sin arbetsvardag.