09.06.2015

Mer online än offline: TimoCom skapar mer tid åt speditören IFL

Fraktbörsoperatören och den engelska speditören satsar stort på nätet

(2)

Erkrath, 09.06.2015 – Alla speditörer känner väl igen sig: På vänster öra håller man telefonen, i höger hand penna och block för att snabbt kunna notera av- och pålastningsplatser, faxen arbetar för fullt, telefonen ringer oavbrutet och man har knappt tid för en fika. Även för speditionsföretaget International Forwarding Ltd (IFL) är detta vardag. Till skillnad från andra traditionella firmor har personalen dock tagit sig tid att tänka utanför ramarna.

IFL är ett modernt företag med säte i engelska Birmingham som sysselsätter 60 anställda. Kärnverksamheten består av transporttjänster inom hela Europa. Transporterna sköts antingen av egna chaufförer, eller så går uppdraget till externa lastbilschaufförer som företaget har haft ett mångårigt samarbete med. För elva år sedan bestämde sig IFL att tänka utanför ramarna och använder sig sedan dess av fraktbörsen TC Truck&Cargo® från TimoCom. Nästan dagligen utnyttjar personalen på företaget online-plattformen för att utöka sin kapacitet. Dessutom använder man transportkatalogen TC Profile® för att snabbare komma i kontakt med sina samarbetspartner. Genom nätverket har man utöver detta kunnat skaffa sig ännu fler partner. IFL har dessutom lagerytor som läggs ut på TimoComs lagerbörs. Det händer därför ofta att företag, främst i Midlands-regionen, utnyttjar erbjudandet med kort varsel.

 

TimoCom och IFL har ännu mer gemensamt

Tack vare den effektiva hanteringen av fraktbörsen sparar medarbetarna på IFL tid. Med målet att alltid ligga steget före konkurrensen lyckas de utveckla nya arbetssteg. Vissa av medarbetarna ägnar sig till exempel åt sociala medier. De sociala medieplattformarna används inte bara för att sprida aktuell information om företaget, utan här diskuterar man även olika ämnen och annonserar ut ovanliga transportuppdrag. Eftersom IFL och dess medarbetare är så vana vid att arbeta med nätet var det bara naturligt för dem att använda onlineplattformen TimoCom och dra största möjliga fördel av den.

 

IFL har en egen Facebook-sida, en LinkedIn-profil som erbjuder kunderna möjligheten att abonnera på ett nyhetsbrev och driver en företagsblogg. – Vi är aktiva på kanalerna för sociala medier för att kunna ha ännu närmare kontakt med våra intressenter, säger säljchef Andy Grubb. Vi försöker att förena alla kanaler. Det har även gett oss ett eller annat extra uppdrag eftersom många känner oss från nätet.

 

Eftersom även TimoCom använder nyhetsbrev, Facebook, Xing, Google Plus och Twitter för att kommunicera vill de båda företagen skapa ett gemensamt nätverk i framtiden. – Gemensamma projekt med IFL är något som vi mycket väl kan tänka oss, säger TimoComs talesperson Marcel Frings. Vi skulle till exempel kunna utbyta länkar eller arbeta på olika frågor tillsammans. Vi kommer att utforska denna potential.

 

Två moderna företag visar att internet numera har flera fördelar att erbjuda.

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan