IAA Commercial Vehicles 2018: TIMOCOM går i täten för Smart Logistics System med ny företagsimage
Augmented Logistics för den europeiska logistiken
Erkrath/Hannover, 19.09.2018 – För åttonde gången på rad deltar TIMOCOM som ledande IT-företag för logistik i Europa i IAA Commercial Vehicles 2018 i Hannover. I år utnyttjar TIMOCOM sin medverkan i världens ledande mässa för mobilitet, transport och logistik för att med ny flexibel logga presentera sig som första Smart Logistics System och står från och med nu för Augmented Logistics.
I mer än 20 år har TIMOCOM tillsammans med sina kunder förändrat och digitaliserat logistikbranschen på ett genomgripande sätt. Nu går företaget steget längre i utvecklingen och omvandlar sig själv. Anledningen till detta är en ny vision och mission för företaget. TIMOCOM tror på en värld utan logistiska utmaningar och ser det som sitt uppdrag att utforma en smart, säker och enkel logistik. Denna strategiska inriktning återspeglas självklart även i den nya företagsbilden. Vilka är dock de viktigaste faktorerna för denna omvandling?
Smart Logistics System
IT-chefen Ansgar Max förklarar övergången från fraktbörs till vägvisande system för framtidens logistik. – TIMOCOM har länge varit mer än bara en fraktbörs eller en plattform vars fokus enbart ligger på transport. Smart Logistics System är en kombination av olika applikationer, tjänster och gränssnitt. Tekniskt sett handlar det om micro- eller REST-tjänster, dockercontainrar och orkestreringsverktyg som Kubernetes.
I kombination med Continuous Integration och Continuous Delivery samt våra agila utvecklingsprocesser kan vi reagera mycket effektivt på marknadens krav. För TIMOCOM är Smart Logistics System nästa logistiska steg för att göra det möjligt för kunderna att dra fördel av en intelligent tjänst.
Augmented Logistics för framtiden
I många år har TIMOCOM som bekant fört samman frakt och lastrum. Kunderna kommer även i framtiden att kunna utnyttja fördelarna med Europas största fraktbörs. Med ”Augmented Logistics” utlovas ännu större flexibilitet och effektivitet när det gäller stödet av de logistiska processerna för de mer än 127 000 användarna. Företagets talesperson Gunnar Gburek förklarar detta begrepp, som används för att beskriva den nya strategiska inriktningen hos TIMOCOM: – Vi koncentrerar oss kontinuerligt på automatisering av logistikprocesser och på en enkel koppling mellan våra kunder och vårt system. ”Augmented” innebär utökad, förbättrad och förstorad. Varje digital vidareutveckling av vårt system gör nämligen kundernas processer smartare, så att de kan öka sin konkurrensfördel. För TIMOCOM betyder detta att man i framtiden kommer att lägga ännu större fokus på att utöka Smart Logistics System och nätverkandet med kunderna.
Flexibel logga och ny företagsimage
Den nya flexibla loggan fulländar företagets nya image på visuell nivå. Pélagie Mepin, som är marknadsföringschef, berättar mer om det nya innovativa varumärket: – Vår nya logga ger uttryck för vår självuppfattning som ledande och framför allt framtidsinriktat IT-företag inom logistik. Därför bestämde vi oss medvetet för en modern och flexibel design. Den ska återspegla mångsidigheten och dynamiken hos TIMOCOM logistikbranschen och framför allt våra mer än 40 000 kunder. Den flexibla loggan gör att TIMOCOM kan kommunicera med sina kunder på ett mer målinriktat och specifikt sätt.
Den nya företagsimagen hos TIMOCOM presenterades officiellt för första gången på IAA Commercial Vehicles 2018 i hall 13 vid monter C29. Här får besökarna veta allt om den nya strategiska inriktningen hos TIMOCOM och kan ta reda på mer om de många möjligheterna med Smart Logistics System.