Frågor och svar om Messenger
Frågor och svar om Messenger
Messenger är en kommunikationskanal i TIMOCOM Road Freight Marketplace som är direkt integrerad i fraktbörsen. Den möjliggör en snabb, säker och effektiv kommunikation mellan den som skapar ett erbjudande och potentiella leverantörer. Genom att använda Messenger kan du minska väntetiderna och samtidigt öka effektiviteten i dina affärsprocesser.
Messenger skyddar alla meddelanden och data enligt TIMOCOM Marketplaces standard och främjar på så sätt sekretess och säkerhet. Tack vare att den är integrerad i Marketplace har du kontroll över vem som kan få tillgång till kommunikationen och kan lita på att din samtalspartner har ett registrerat TIMOCOM-konto.
Dessutom ger användning av Messenger inte bara högre säkerhet utan ger din kommunikation samma pålitlighet som e-post, vilket hjälper dig att smidigt skapa professionella affärsrelationer.
Messenger är förinställt som föredragen kommunikationskanal vid skapandet av frakt- och lastrumserbjudanden. Om du inte inaktiverar denna inställning kommer Messenger att visas som det enda kommunikationsalternativet. På så sätt behöver du inte hålla koll på några ytterligare kommunikationskanaler och kan fokusera helt på ditt övriga arbete.
Den som skapar erbjudandet anger den önskade kommunikationskanalen. Du ser alternativen uppe till höger vid kontaktmöjligheter i respektive erbjudande. Om du ser en pratbubbla där innebär det att den som skapat erbjudandet vill bli kontaktad via Messenger.
Den senaste versionen av Messenger informerar dig med en ljudsignal i webbläsaren om att du har fått ett nytt meddelande. I Road Freight Marketplace blinkar chattknappen så snart du har ett nytt meddelande i din inbox. Framtida uppdateringar kommer dessutom att erbjuda e-postaviseringar för att tydligare uppmärksamma nya meddelanden.
När erbjudanden tas bort, t.ex. för att de redan har tilldelats kan du ändå skriva meddelanden i chatten, eftersom det ofta uppstår frågor eller behov av information efter att uppdraget har tilldelats. Alla chattar sparas i minst 12 månader så att du även senare kan komma åt alla relevanta uppgifter och dokument.
Ja, användning av Messenger är gratis för alla TIMOCOMs kunder.
Messenger har för närvarande följande funktioner:
Korrespondens i chattfönstret: Alla meddelanden kopplade till ett erbjudande visas i chattfönstret i kronologisk ordning.
Meddelandefunktion: Chattknappen i Road Freight Marketplace blinkar för att informera dig om att du har fått ett nytt meddelande.
Push-meddelande: Ett popup-meddelande och en ljudsignal i webbläsaren meddelar dig när du får ett nytt meddelande.
Dokumentutbyte (upp- och nedladdning): Dela relevanta dokument som pdf/jpeg/png eller Word-/Exceldokument med en storlek på upp till 5 MB direkt i chatten.
Meddelandecenter: Se alla dina konversationer på en och samma plats.
Skrivindikation: Du ser om din samtalspartner håller på att skriva till dig.
Bekräftelse av lästa meddelanden: Se om mottagaren har läst ditt meddelande.
Emojis: Använd emojis för att göra dina meddelanden personligare.
Det här är bara början. Vi arbetar hela tiden på nya funktioner.
Under de kommande månaderna planerar vi att införa följande nya funktioner:
Översättning av meddelanden: Automatisk översättning till alla Marketplace-språk för att minska språkbarriärerna och underlätta internationell kommunikation.
E-post-aviseringar: Du får ett meddelande via e-post om du missar ett chattmeddelande för att på så sätt kunna svara snabbare.
Sökning och filter: Enkel sökning och filtrering i chattarna så att du snabbt kan hitta specifika meddelanden eller diskussioner.
Detta är bara ett axplock. Vi håller dig regelbundet informerad om kommande uppdateringar.
Ja, Messenger är helt integrerad i den mobila versionen av Road Freight Marketplace så att du kan använda den på alla dina enheter.
Dina åsikter är viktiga för oss! Använd gärna vår Feedback-sida för att berätta vad du tycker. Vi ser fram emot att läsa dina förslag. De hjälper oss att förbättra Messenger och på så sätt bättre kunna möta dina behov.