Det har aldrig varit så lätt att spåra transporter
Kräver din uppdragsgivare att du spårar en transport? Med TIMOCOM live-tracking har du nu möjlighet att enkelt dela transportuppgifter och synliggöra sändningsförloppet. Vi visar tre enkla sätt du kan göra detta på.
Med TIMOCOM live-tracking gör du statusuppdateringar som preliminär ankomsttid (ETA), fraktdokument och – på begäran – positionsdata (GPS) tillgängliga för uppdragsgivaren och övriga parter som är delaktiga i transporten. Det besparar dig mycket arbete och stress. Automatisk överföring av dessa uppgifter till dig, uppdragsgivaren och eventuella ytterligare parter som är delaktiga i transporten minskar ditt kommunikationsbehov med alla parter till ett minimum. På dessa tre enkla sätt kan du förmedla den nödvändiga informationen till uppdragsgivaren.
Så smidigt fungerar Live-tracking
Har du eller föraren redan lagt till fordonets telematik i TIMOCOM Marketplace? Då kan du gå till ruttsidan och vid ”Status per GPS” välja det aktuella registreringsnumret eller lämplig GPS-mottagare. Då sker statusuppdateringarna automatiskt.
Är telematiksystemet inte anslutet än? Då kan du göra det direkt här.
Har du inte tillgång till fordonets GPS-data? Då kan du låta föraren mata in statusuppdateringarna. Skicka alla ruttuppgifter till hen, t.ex. via WhatsApp eller e-post. Föraren behöver ingen app och behöver inte registrera sig. Föraren öppnar rutten i webbläsaren på telefonen och anger status manuellt. Föraren kan även ladda upp dokument, som t.ex. fraktsedel, och skicka dem direkt till dig.
Tillgänglig inom kort: Föraren kan även välja att dela statusen automatiskt med hjälp av Aparkados app LKW.APP. För att föraren ska kunna göra det behöver du – på samma sätt som beskrivs ovan – skicka länken med ruttuppgifterna. Efter att föraren har klickat på länken öppnas TIMOCOMs app i telefonens webbläsare. Därifrån kommer föraren vidare genom att klicka i LKW.APP där ruttuppgifterna och ytterligare information visas. Statusuppdateringarna delas nu automatiskt via GPS-funktionen i förarens smartphone, så att hen inte behöver göra något mer.
Funkar inget av de ovan nämnda alternativen för dig? Då kan du när som helst ange sändningens status manuellt i sändningsinformationen på TIMOCOM Marketplace. Lämna i så fall fälten ”Status per GPS” och ”Status från förare” tomma. Gå därefter till Försändelsespårning och öppna önskad frakt. Där kan du manuellt ange respektive status (från ”På väg till lastplats” till ”Lossning avslutad”).
Du kan alltid använda TIMOCOM live-tracking utan extra kostnad – detta gäller både uppdragsgivare och uppdragstagare. Vill du ha extra bekvämligheter, som t.ex. rådgivning eller integration i ditt TMS/ERP-system? Vi tar gärna fram en offert.
Har du fått ett transportuppdrag via TIMOCOM Marketplace? Då kan du acceptera det och börja planera. Med bara ett par klick kan du länka ditt fordon eller förse din förare med alla nödvändiga uppgifter med hjälp av din smartphone.
Har du fått transportuppdraget via e-post? Då kan du registrera uppdraget här och börja planera den/de sändningar som ingår i uppdraget.
Nej, föraren behöver varken ladda ner någon app eller registrera sig för att kunna meddela leveransstatus. Antingen överförs uppgifterna automatiskt via fordonets telematiksystem eller så kan du skicka alla uppgifter om rutten till förarens smartphone, t.ex. via WhatsApp eller e-post. Föraren kan därefter öppna rutten i webbläsaren på telefonen och manuellt ange status.
Om föraren redan använder Aparkados app LKW.APP kan hen också dela statusen med dig där. Det är nödvändigt att ladda ner appen i förväg.
När föraren har öppnat länken kan hen se rutten och påbörja körningen. Genom att ange statusen visar föraren i vilket stadium transporten för närvarande befinner sig. Statusuppdateringarna överförs automatiskt till TIMOCOM Marketplace så att trafikledaren hela tiden kan se var försändelsen befinner sig.
Det är lätt att lägga till dokument, till exempel genom att ta ett foto med mobiltelefonens kamera.
För att tillhandahålla live-tracking måste data överföras via TIMOCOMs system. Vi använder data enbart för att möjliggöra kommunikation mellan uppdragsgivare och uppdragstagare. TIMOCOM har de verktyg som krävs för att se till att endast den information som verkligen ska vidarebefordras delas med de andra intressenterna. Vidareförmedling av data till obehöriga sker inte. Respektive datainnehavare behåller hela tiden kontrollen över sina uppgifter och bestämmer inom ramarna för live-tracking vid vilken tidpunkt och i vilken utsträckning data ska göras tillgängligt och delas.
De data som TIMOCOM samlar in och behandlar lagras på servrar i Europa. De serverhallar som TIMOCOM utnyttjar är ISO/IEC 27001-certifierade.
Åkarnas dataskydd är högsta prioritet för TIMOCOM. Vi reducerar behandling av förarnas personuppgifter till ett minimum. Vi skapar framför allt inga rörelseprofiler för människor och fordon med hjälp av GPS-data. Vi undviker även att registrera personuppgifter och avstår från att samla in uppgifter som namn, e-postadress osv.