05.01.2017

TimoCom-kunder om sina erfarenheter med upp- och nedladdningsfunktionen.

Föresatser är till för att omsättas i handling

(1)

Erkrath, Tyskland, 05-01-2017 – Europas största transportplattform TimoCom hade en särskilt viktig plan förra året – att förse plattformen med ytterligare digitalt mervärde. Sagt och gjort. Sedan september kan de över 36 000 kunderna använda upp- och nedladdningsfunktionen för dokument.

IT-leverantörens plan var att med hjälp av den nya funktionen jämna vägen för sina kunder beträffande ett mer digitalt arbete och att stötta dem vid optimeringen av deras processer. Med upp- och nedladdningsfunktionen kan användarna en gång för alla ladda upp ofta efterfrågade dokument som behövs vid transportaffärer så att de finns till hands för de övriga deltagarna. Sedan startskottet har redan flera tusen dokument laddats upp i transportplattformen. Ett företag som var ett av de första att se fördelarna är speditionsfirman Kellershohn i Lindlar. Här är man övertygad om funktionens nytta, för den förenklar inte bara processerna, utan är även miljövänlig. "Hållbarhet är mycket viktigt för oss, för vår grundprincip är – logistik för människa och miljö. När vi utgår från att vi under en dag får upp till 32 ensidiga dokument så blir det ca 1 000 sidor papper per månad. Och då måste vi även tänka på att ett dokument även kan bestå av flera sidor, t.ex. en transportförsäkring. Det blir mycket papper. Därför föredrar vi även samarbetspartners vars dokument vi kan ladda ner i digital form, alltså utan papper", förklarar chefen Willi Kellershohn.

Tid är pengar

"Jag önskar att jag kunde stoppa tiden", är något som alla nog sagt någon gång. Denna förmåga önskar sig säkert alla som verkar i transport- och logistikbranschen, för tid är där den mest dyrbara varan. Det vet även Jody Dal Ferro, disponent på familjeföretaget Dal Ferro Trasporti i Italien: "Tidigare skickades minst 4 dokument till oss per fax eller e-post vid en affärsuppgörelse. Ibland var dessa dock inte fullständiga eller så var bilagan för stor och vi var tvungna att ta tag i det själva. Det kostade tid och orsakade stress. Dessa problem har vi knappt längre med denna nya funktion. Vissa partners undrade i början varför vi som litet företag tyckte att digitalisering var så viktigt, men den som vill finnas kvar på marknaden måste hänga med i utvecklingen."

Det kommer även Europas största transportplattform att göra. För 2017 finns det nämligen ytterligare en stor nyhet, med vilken man vill hjälpa kunderna inom processoptimering och digitalt arbete. Denna kommer troligtvis att presenteras för kunderna vid mitten av året.

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan