26.07.2019

Musketörerna från Cargo Overseas åter på Europa-kurs

Så förbereder man sin transportaffär för eventuella handelsinskränkningar

(1)

Erkrath/Tyskland, Manchester/UK - Sedan nästan 30 år har European Road Freight Manager Anthony Valentine varit aktiv i transportbranschen. För fyra år sedan byggde han tillsammans med mångåriga kollegor upp en avdelning för europiska vägtransporter hos det multimodala transportföretaget Cargo Overseas, utöver deras internationella luft- och sjöfrakt. Inte minst tack vare sin starka besättning klarar den självutnämnde kaptenen att slå in på ny kurs på det stormiga Brexit-havet. 

Sedan nästan 30 år har Road Freight Manager Anthony Valentine varit aktiv i transportbranschen. Inte minst tack vare sin starka besättning klarar den självutnämnde kaptenen att slå in på ny kurs på det stormiga Brexit-havet. Han forklarer: ”Det tjänar inget till att stoppa huvudet i sanden. Det är inte vår strategi. Nej, tvärtom."

Medarbetare som strategisk faktor i kristider

”Teamet är kärnan”, är Anthonys övertygelse. Transportproffset ser sig inte som ”Boss”, utan som en ledande kraft som behövs för ett stabilt och kvalificerat team. För Anthony gäller ”en för alla” och ”alla för en”: ”Utan mina musketörer kan vi inte erbjuda våra kunder en så pass bra kvalitet. Som chef måste jag därför se till att mitt team är lyckligt. Det innebär att de är motiverade, och ännu viktigare, att de får förtroende att utföra egna uppgifter och ge våra kunder högkvalitativ service i företagets namn.” Trots de osäkerheter som ett förestående Brexit för med sig har vägtransportavdelningen hos Cargo Overseas vuxit markant varje år. Och detta trots att att företaget inte äger några egna lastbilar, utan uteslutande arbetar med ett europeiskt nätverk med transportpartners. ”Det tjänar inget till att stoppa huvudet i sanden. Det är inte vår strategi. Nej, tvärtom. Vi investerar i nya medarbetare och utvidgar våra nätverk”, förklarar den kompetente chefen.

 

Kvalificerade tullexperter mot komplicerade tullregler

Tullkontroller vid gränserna samt olika normer och handelsinskränkningar som skulle kunna följa med Brexit kommer att ge kännbara följder för den redan hårt kämpande transport- och logistikbranschen. Men istället för att låta sig skrämmas av de komplexa regelverken tar sig Cargo Overseas an utmaningarna på ett proaktivt sätt. Ända sedan slutet av mars har företaget byggt ut sin tullavdelning som hjälper kunder och partners vid frågor om transportaffärer mellan Storbritannien och EU. Dessa experter skapar överblick och säkerhet genom kunskap och ett kompetent agerande i arbetsvardagen. Inte heller bristen på förare utgör ett hinder för Cargo Overseas vidare expansion: ”Särskilt under de senaste fem åren har man förvisso i Europa kunnat se en tydlig tillbakagång på antalet lastbilschaufförer, men just därför använder vi logistiknätverk som TIMOCOM: Här hittar vi snabbt och pålitligt transportpartners eller lägger ut våra frakterbjudanden digitalt och låter oss hittas av dem.” Anthony Valentine har använt TIMOCOM ända sedan 2006 och utöver sina värdefulla kollegor och nätverk har han även tagit med sig marknadsplatsen till Cargo Overseas. Utöver kapacitetsutnyttjande talar ytterligare en viktig faktor för användningen av TIMOCOM enligt Anthony: ”Många transportföretag begär högre priser på grund av förarbristen och en till en följd av detta ökad efterfrågan. TIMOCOM ger oss bättre möjligheter på den europeiska marknaden.”

 

Vad har han förberett för framtiden då? ”Alla våra kunder får en direkt kontaktperson för alla processer. För alla våra kunder har vi ett team bestående av europeiska transportproffs i beredskap som levererar ledning, positionering och strategisk orientering. Cargo Overseas utvecklar för närvarande ett internt system för optimerad samling av dellaster, fullständiga laster och expressfrakt. Slutligen har vi inlett affärer med en framtidsorienterad partner i Turkiet och planerar att vidareutveckla denna tjänst under de kommande 6 månaderna.”

Klara och exakta mål som garanterar att deras vision slår in och gör chefen, hans team och Cargo Overseas framgångsrika även de kommande 20 åren. 

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan