Undvik att dröjsmål blir till tvister: TIMOCOM Inkasso
Tack vare rättvis och empatisk hantering kan du bevara dina affärsrelationer. TIMOCOM Inkasso hjälper dig: Om en samarbetspartner är sen med en betalning kan du få kompetent och tillförlitlig hjälp.
Skapa inkassoärenden snabbt och bekvämt online för omedelbar bearbetning.
Pålitlig hantering av era fordringar så att ni kan fokusera på er kärnverksamhet.
Med diplomatiska lösningar: Över 80 % av alla internationella inkassoärenden blir betalda.
Vårt kompetenta team bearbetar ditt ärende snabbt, till ett rimligt pris och utan att tillgripa rättsliga medel.
Kommunikation på 27 olika språk för optimal hantering av fordringar runt om i Europa.
Myndighetstillstånd för verksamheten beviljades 2003: Dra nytta av vår omfattande erfarenhet.
Så här fungerar det: Skapa ett inkassoärende med TIMOCOM
Beräkna kostnaderna med kostnadskalkylatorn
En expeditionsavgift på 25 € debiteras per startat ärende. Om vi lyckas driva in fordran tar TIMOCOM ut en avgift från uppdragsgivaren, där expeditionsavgiften är inkluderad. Denna avgift beräknas i enlighet med föreskrifterna i den tyska lagen om advokatarvoden (RVG – Rechtanwaltsvergütungsgesetz). Med ett par klick kan ni räkna ut er kostnad.
Så säger våra kunder om TIMOCOM Inkasso
Vanliga frågor om TIMOCOM Inkasso International
Ja, inkassotjänsten är endast tillgänglig för TIMOCOMs kunder. Om du inte har tecknat något avtal än kan du registrera dig här.
Nej. Vårt team hjälper er även gärna med utestående fordringar som inte uppstått via TIMOCOM Road Freight Marketplace. Skicka in ditt inkassoärende här.
Över 80 % av ärendena blir betalda.
Vi tar ut en administrationsavgift på 25 €. Endast i de fall där vi lyckas kräva in en utestående fordran tar vi ut ytterligare en avgift för vårt inkassoarbete som beror på hur hög fordran är. Denna resultatbaserade avgift följer de tyska lagstadgade avgifterna och du kan räkna ut den med vår avgiftskalkylator innan du skapar ärendet.
Principiellt gäller de lagstadgade principerna avseende skada till följd av sena betalningar enligt EU-direktiv 2011/7/EU. Detta ska leda till att obetalda fakturor betalas snabbare. Sedan detta direktiv trädde i kraft i EU-länderna gäller nya rättigheter och skyldigheter vid sena betalningar. För fordringsägare och gäldenärer innebär det följande:
Fakturor till företagare förfaller automatiskt efter 30 dagar. Betalningsfrister på mer än 60 dagar är endast tillåtna i undantagsfall. Om det ändå skulle leda till en försenad betalning kan fordringsägaren kräva gäldenären på särskilda kostnader för indrivningen av sin fordran samt dröjsmålsränta.
I indrivningskostnaderna kan egna påminnelsekostnader som uppstått på grund av den sena betalningen ingå samt även kostnader för inkasso, advokattjänster eller påminnelser. För fordringsägare innebär detta att de kan låta gäldenären ersätta dem för inkassokostnaderna. Till de kostnader man kan kräva ersättning för räknas även den avgift som uppkommer när indrivning av en utestående fordran lyckas. Det innebär att fordringsägaren kan begära att gäldenären ersätter samtliga inkassokostnader och expeditionsavgiften inklusive den resultatbaserade avgiften.
Det är viktigt att notera att dessa regler endast gäller för fakturor
- som avser en avtalad tjänst, alltså inte krav på betalning för skador eller dubbla betalningar,
- att försenad betalning kan bevisas och
- att gäldenären är bosatt i EU.
En påminnelse eller jämförbart betalningskrav från fordringsägaren krävs inte längre, men kan utfärdas på frivillig basis och är fortfarande mycket meningsfull och tillrådlig för att undvika att ärendet leder till inkasso.
Vårt inkassoteam arbetar åt dig i hela Europa och vår tjänst är tillgänglig på följande språk:
Bulgariska (BG)
Danska (DA)
Tyska (DE)
Engelska (EN)
Finska (FI)
Franska (FR)
Grekiska (EL)
Italienska (IT)
Kroatiska (HR)
Lettiska (LV)
Litauiska (LT)
Makedoniska (MK)
Nederländska (NL)
Norska (NO)
Polska (PL)
Portugisiska (PT)
Rumänska (RO)
Ryska (RU)
Svenska (SV)
Serbiska (SR)
Slovakiska (SK)
Slovenska (SL)
Spanska (ES)
Tjeckiska (CS)
Turkiska (TR)
Ukrainska (UA)
Ungerska (HU)
Ja, TIMOCOM Inkasso arbetar internationellt, framför allt i Europa, på ditt modersmål. Inkassoärenden i utlandet är inget problem för oss.
Vid konkurs ställs gäldenärens tillgångar i regel under konkursdomstolens eller en extern konkursförvaltares förvaltning. Dessa förvaltar fordringarna och fördelar återstående tillgångar. På så sätt säkerställer man att inte bara de fordringsägare som är närmare den betalningsskyldige premieras, utan att alla blir så likvärdigt behandlade som möjligt.
Varje stat har ett särskilt förfarande där man som fordringsägare anmäler sin fordran. Vi rekommenderar att man omedelbart anmäler sin fordran till konkursförvaltaren för att beaktas som fordringsägare i rättsfallet och inte riskerar att minska det kvarvarande beloppet ytterligare genom rättegångskostnader.
Det är vårt mål att hjälpa fordringsägare att driva in sina rättmätiga fordringar. Om en gäldenär har tillfälliga betalningssvårigheter kan man t.ex. komma överens om avbetalning så att fordringsägaren trots allt får sina pengar. Samtidigt säkerställer TIMOCOM att ytterligare skulder inte uppkommer för andra kunder på Marketplace.
Om en användare vägrar betala utan att ange särskilda skäl så strider detta mot TIMOCOMs kvalitetskriterier. Då får man inte lov att finnas kvar i nätverket med kontrollerade kunder.
Följande dokument måste bifogas: transportuppdrag, leveranskvitto, faktura och den sista betalningspåminnelsen.
TIMOCOM Inkasso granskar ditt ärende. En medarbetare kontaktar dig inom kort.
30 dagar måste ha gått sedan sista betalningsdag.
Ja, du kan bifoga flera fakturor från en gäldenär i ärendet.