TIMOCOMs transportbarometer: Spotmarknaden blir betydelsefullare på grund av reducerad total kapacitet.
Efter svackan i februari och den svaga utvecklingen i mars, hotar Trumps tullar nu den förväntade påsktoppen?
Årsöversikt över fraktandelen i Europa jämfört med tidigare år.
Den europeiska transportmarknaden är fortfarande obalanserad. TIMOCOMs transportbarometer som visar förhållandet mellan frakterbjudanden och tillgång på lastutrymme, ligger fortfarande tydligt över en balanserad nivå på 50:50.
Efter en väldigt stark januari med en fraktandel på 75 % föll värdet under den säsongsbetonade svackan i februari till 66 % och låg därmed över siffran för tidigare år. I mars steg värdet mycket lite och stannade på 68 %, vilket var under förra årets värde (73 %). Detta beror förmodligen också på att påsken i år inträffar först i slutet på april. Förra året inträffade påsken tidigare, vilket innebar att påskhandeln också startade tidigare.
Företag utnyttjar spotmarknaden i högre utsträckning
Under första kvartalet var antalet frakterbjudanden för hela Europa totalt 30 % högre än föregående år. I Tyskland steg utbudet med 17 % under 1:a kvartalet (januari +46 %, februari +23 %, mars -4 %). Det markant högre antalet frakterbjudanden på TIMOCOMs Marketplace visar att trenden att företag utnyttjar spotmarknaden fortsätter att öka. Detta beror också på att många speditörer i Centraleuropa, i synnerhet i Tyskland, har reducerat sin egen fordonspark samtidigt som de måste fullgöra sina åtaganden enligt ingångna kontrakt. Denna trend ser ut att fortsätta: investeringsviljan är mycket blygsam. Enligt SCI:s logistikbarometer planerar bara 7 % av tyska företag att köpa ytterligare fordon för långdistanstransport. Med tanke på den stagnerande ekonomin och de dystra utsikterna är detta inte så konstigt.
Utvecklingen i Österrike något bättre än i Tyskland
Utvecklingen för efterfrågan på transporter i Österrike liknar den i Tyskland, dock med något högre procentuell tillväxt, i likhet med konjunkturen i de bägge länderna. Under första kvartalet 2025 var antalet frakterbjudanden för Österrike totalt 24 % högre än under 1:a kvartalet 2024. Ett tydligt plus under de första två månaderna jämfört med förra året (januari +72 %, februari +34 %), i mars däremot en lätt nedgång på 4 % jämfört med 2024. Även här kan den senare påskhandeln ses som orsak. Tyskland är som tidigareden främsta destinationen för försändelser från Österrike, följt av Italien och inrikes transporter. För tyska frakterbjudanden ligger transporter till Österrike på plats tre, knappt efter Frankrike och Polen, men före Italien.
Jämfört med 2023 har erbjuden transportkapacitet sjunkit med 32 %.
32 % färre lastrumserbjudanden än för två år sedan
Antalet lastrumserbjudanden för det första kvartalet är visserligen bara något under förra årets nivå, men jämfört med 2023 är minskningen 32 %. ”På grund av den stora efterfrågan på fraktutrymme verkar åkarna vara tillräckligt sysselsätta och behöver inte erbjuda sin tillgängliga kapacitet på marknaden i så stor utsträckning”, berättar Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM. ”Det finns dock precis som tidigare relationer där fraktandelen ligger långt under 50 % och det är svårt att hitta lämpliga returfrakter. Andelen transportuppdrag från Rumänien till Tyskland är till exempel betydligt lägre än den omvända sträckan.
Upp och ned för anbudspriser och prisförslag
Under första kvartalet 2025 fluktuerade anbudspriserna för standardtransporter, t.ex. med Tautliner/curtainsider. För internationella långdistanstransporter låg det genomsnittliga priset på veckobasis på mellan 1,34 €/km och 1,55 €/km. För inrikestransporter i Tyskland var genomsnittet mellan 1,46 €/km och 1,76 €/km. Transportföretagens prisförslag låg mellan 1,53 €/km och 1,86 €/km i Tyskland och mellan 1,38 €/km och 1,54 €/km för Europa. Priset varierade i enlighet med efterfrågan och transportbehovet: Efter kvartalets lägsta priser i februari har de stigit något i mars igen. De högsta priserna för frakterbjudanden i Tyskland var upp till 10 % högre än förra året, för Europa upp till 8,4 % högre.
Om man tar medelvärdet för prisspannen i Europa så ligger anbudspriserna på ungefär 1,44 €/km endast ca 2 cent under det föreslagna medelpriset från transportörerna på ca 1,46 €/km. I Tyskland är skillnaden nästan 8 cent (ca 1,61 €/km vs ca 1,69 €/km). ”Även om de priser som nämns här inte per automatik är desamma som de faktiskt överenskomna transportpriserna är det dock tydligt att prisnivån i Tyskland ligger betydligt högre än de europeiska genomsnittspriserna”, konstaterar Gunnar Gburek från TIMOCOM.
Utsikterna ovissa på grund av osäkerheter
I euroområdet präglas den ekonomiska utvecklingen under 2025 av varierande tillväxt i de enskilda länderna, men visar på plus för hela Europa. För Tyskland är prognoserna mycket försiktiga och pekar snarare på stagnation än tillväxt, precis som i Österrike. Här är tillbakagången i produktionen lika stor som under pandemiåret 2020. Utöver industrin är det framför allt bygg- och turistbranschen som har det kämpigt.
Med hänsyn till de aktuella tulldiskussionerna kan konjunktursiffrorna för hela Europa ändras drastiskt. Enligt en analys från ifo-institutet skulle de nya ömsesidiga amerikanska tullar som president Trump vill införa leda till att Tysklands export till USA minskar med 2,4 %, om EU inte vidtar några motåtgärder. ”Framför allt i Tyskland och Österrike där export spelar en särskilt stor roll är det svårt att överblicka konsekvenserna”, säger Gunnar Gburek. ”Detta har lett till att vi har beräknat att prognosen i transportbarometer kommer att vara sämre än förra året.”
På samma sätt har Logistikweisen resonerat i sin årsrapport, trots att man inte hann ta alla tillkännagivanden om tullar i beaktande. I sin prognos utgår experterna från en nominell tillväxt på 1,3 % i logistikbranschen under 2025, men i reella tal innebär det en tillbakagång på 0,1 %. Handelspartner som USA och Kina antas förlora i betydelse ytterligare och bättre utveckling väntar för den europeiska och globala ekonomin.
Mer information om transportbarometern och den aktuella situationen på transportmarknaden finns på vår nyhetssida på www.timocom.se.