Den nya lagen om kör- och vilotider för lastbilar 2025
Den nya lagen om kör- och vilotider för lastbilar trädde i kraft 2025. Denna lag liknar den gamla lagen men är strängare. Förare måste visa upp data för de föregående 56 dagarna. Vad händer om de inte gör det? Då riskerar de höga böter för sig själva, sina uppdragsgivare och chefer.
Vad exakt anger lagen om körtid och vilka reglar måste förare och deras logistikchefer följa? Allt detta får du reda på i det här blogginlägget.
Den här artikeln på 60 sekunder
- Från och med den 31 december 2024 har ändringar trätt i kraft gällande lagen om kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Ändringarna gäller:
- Den maximala körtiden
- Den maximala kontinuerliga körtiden
- Den minsta vilotiden
- Den maximala körtiden är den tid som en förare kör sin lastbil. Den maximala körtiden består av flera delar:
- Föraren får köra 10 timmar om dagen två gånger i veckan. Vad händer om föraren gör det? Då får föraren köra i högst 9 timmar de återstående dagarna.
- Under två veckor får han/hon arbeta 90 timmar. En av dessa två veckor får vara högst 56 timmar, och den andra veckan får i detta fall vara högst 34 timmar.
- Den maximala kontinuerliga körtiden avser körtiden under en dag.
- En 45 minuters rast måste tas var 4,5 timme. Rasten kan delas upp men måste tas över varje körperiod om 4,5 timmar.
- De minsta vilotiden består av dygnsvila och daglig vilotid.
- Dygnsvila innebär att föraren måste vila minst 11 timmar utan avbrott varje dag. Tre gånger i veckan får dygnsvilan delas upp i först 9 timmar, sedan 3 timmar. Föraren måste vila igen inom 24 timmar efter den senaste vilan.
- En förare måste ha minst 45 timmars oavbruten vila varje vecka. Detta kan bara förkortas till 24 timmar en gång varannan vecka. Vad gäller om detta händer? Resterande timmar måste då kompenseras den följande veckan.
- Lagen om körtid tillämpas olika i varje land. I Sverige görs detta baserat på datadriven kontroll med slumpmässiga urval. I Nederländerna utförs regelbundna vägkontroller och inspektioner av ILT.
- Undantag kontrolleras också. Så glöm inte att registrera allt och skriva ner det ordentligt eller markera det i färdskrivaren.
- Undvik böter med dessa fem tips:
- Se till att din förare dokumenterar allt omedelbart.
- Se till att föraren använder rätt blanketter.
- Fyll i formulären på flera språk.
- Be honom eller henne att skriva ner varenda liten detalj.
- Lägg fram bevis, till exempel fotografier.
- Se till att dina förare får tillräckligt med vila. Även om de tar den förkortade veckovilan.
- Vissa verktyg och tekniker hjälper dig och dina förare att följa lagar om kör- och vilotid. Till exempel kan dina färdskrivare integreras med Europas bästa transporthanteringssystem: TIMOCOMs marknadsplats. Detta ger dig möjlighet att:
- Allt kan registreras digitalt
- Visa information om dina lastbilar i realtid
- Välj de mest effektiva rutterna, eftersom TIMOCOMs system använder aktuella trafikdata och prognoser för att fastställa rätt rutter.
- Vill du testa TIMOCOMs marknadsplats? Fråga efter en kostnadsfri testperiod och dra nytta av fördelarna när den nya lagen om kör- och vilotid träder i kraft.
- 📞+49 211 88 26 88 26
- 📧 sales.nordic@timocom.com
Kör- och vilotider
Lagen om kör- och vilotid säkerställer att buss- och lastbilsförare får tillräckligt med vila under sin arbetstid. Denna lag består egentligen av tre delar:
- Den maximala körtiden
- Den maximala kontinuerliga körtiden
- Den minsta vilotiden
Maximala dagliga och veckovisa körtider
Den maximala körtiden för en förare är den tid han eller hon kör lastbilen eller bussen. Fordonet är därmed i rörelse. Föraren får köra 10 timmar om dagen två gånger i veckan. Om föraren gör detta får han eller hon köra i högst 9 timmar de andra dagarna.
OBS! Detta betyder inte att dina förare kan köra 65 timmar per vecka. Maximalt tillåtna arbetstider är:
- 90 timmar under två veckor
En av dessa två veckor får vara högst 56 timmar. I detta fall får den andra veckan vara högst 34 timmar.
Maximal kontinuerlig körtid
Föraren är skyldig att ta rast efter 4,5 timmars körning. Efter 4,5 timmar krävs en rast på 45 minuter. Denna rast kan delas upp men återställs efter varje körperiod om 4,5 timmar.
Till exempel kan det se ut så här:
- Efter 2 timmars körning tar föraren en rast på 15 minuter. Efter ytterligare 2,5 timmars körning tar föraren en rast på 30 minuter.
Minsta vilotid och förkortad veckovila
Det är stor skillnad mellan dygnsvila och (förkortad) daglig vilotid. Förare måste vila minst 11 timmar utan avbrott varje dag, vilket är dygnsvilan. Tre gånger i veckan kan denna dygnsvila delas upp i 9 timmar och sedan 3 timmar. Detta kallas för förkortad daglig vilotid. I det här fallet måste du först vila i 9 timmar och sedan 3. Det är inte tillåtet att göra tvärtom. Du måste vila igen inom 24 timmar efter din senaste vila.
Förare som kör internationellt måste vila minst 45 timmar per vecka, vilket kan minskas till 24 timmar en gång varannan vecka. Vad händer om en förare använder den förkortade veckovilan? Detta måste då kompenseras efter tre veckor. Detta säkerställer att lagen om körtider efterlevs, samt garanterar förarnas säkerhet och välbefinnande, trots den förkortade veckovilan.
Till exempel kan du göra så här:
- Anta att en förare bara har vilat 30 timmar under en given vecka istället för de föreskrivna 45 timmarna. Det betyder att 15 timmars vila saknas. Denna förkortade veckovila måste kompenseras med det antal timmar som den förkortade veckovilan avviker från den normala vilotiden. I det här fallet är det 15 timmar. Du kompenserar för detta genom att till exempel ge dina förare en förlängd normal veckovila på 60 timmar den veckan, istället för de normala 45 timmarna.
Tanken är att den förkortade vilan under en vecka kompenseras senare med extra vila.
Vilotider vid körning med två förare
Om dina lastbilar kör med 2 förare gäller andra regler. Då behöver de inte ta rast i 45 minuter efter varje körperiod om 4,5 timmar. De kan helt enkelt byta plats. Det finns en hake: den vilande föraren får inte hjälpa till med någonting, inte ens med navigeringen. Den här föraren måste vila helt.
Övervakas lagen om körtid?
Ja, lagen om körtid kan övervakas. Norge och Danmark har högre böter än Nederländerna, särskilt vid:
- manipulering av färdskrivare
- överskridande av vilotider
Nederländerna utfärdar administrativa böter, ofta med mer fokus på arbetsgivaren än bara föraren. I Norge och Danmark finns ett striktare fokus på hälsa och bättre väganläggningar.
Undantag från lagen om körtid
Det finns bestämmelser för undantagssituationer. T.ex. vid trafikstockningar eller extrema väderförhållanden. Enligt artikel 12 i förordning (EG) nr 561/2006 (om körtider, raster och viloperioder) får en förare överskrida körtiderna för att nå en lämplig rastplats. Detta måste ske utan att trafiksäkerheten äventyras.
Det finns vissa villkor knutna till detta:
- Situationen måste ha uppstått oväntat. En plötslig trafikstockning, extrema väderförhållanden eller överfulla parkeringsplatser, till exempel. Var föraren medveten om denna speciella omständighet i förväg? I så fall är inga avvikelser från de normala reglerna tillåtna.
- Föraren har dokumentationsskyldighet. Han eller hon måste skriftligen anteckna orsaken till och arten av avvikelsen på registreringsbeviset eller i en utskrift från färdskrivaren. Det är mycket viktigt att föraren gör detta omedelbart efter att rutten är avslutad. Detta kan göras på vilket europeiskt språk som helst.
Kontrolleras undantaget från lagen om körtid?
Ja, undantaget från lagen om körtid kontrolleras. Det granskas om det verkligen förelegat särskilda omständigheter samt om föraren avvikit från reglerna alltför ofta.
Om det regelbundet uppstår trafikstockningar på en viss plats måste du som logistikchef ta hänsyn till detta i din planering. Det är inte tillåtet att kringgå reglerna på samma plats varje gång. Vidare får en avvikelse inte leda till en tidsvinst. Om föraren var tvungen att fortsätta köra eftersom parkeringen var full, får denna extra körtid inte ske på bekostnad av vilotiden.
Undvik böter vid undantag med dessa praktiska tips
TIMOCOM ger dig 5 tips för att undvika böter. Dessa tips är baserade utifrån personlig erfarenhet, men kommer att hjälpa dig som logistikchef att undvika böter relaterade till lagen om körtid.
- Tips 1: Se till att din förare dokumenterar allt omedelbart. Även om det fanns en avvikelse. Om han eller hon helt enkelt skriver ner det direkt, undviker du att glömma viktiga detaljer.
- Tips 2: Föraren måste använda rätt blanketter. Välj mellan registreringsbladet, en utskrift av färdskrivaren eller tjänstgöringslistan. Han eller hon måste också komma ihåg att tydligt ange datum, tid och orsak till avvikelsen.
- Tips 3: Använd flera språk. Talar föraren även engelska? Om han eller hon skriver ner det på två språk direkt kan det förhindra missförstånd vid kontrollen.
- Tips 4: Detaljer är viktiga. Om alla detaljer skrivs ner kan ingenting glömmas bort. På vilken väg var trafikstockningen och hur länge varade den? Så här förhindrar du avvikelser.
- Tips 5: Lägg fram bevis. Be föraren att ta bilder längs vägen med sin mobiltelefon eller skriva ner numret på en viktig kilometermarkering. Detta kan utgöra ytterligare bevis vid kontroller.
Böter och risker vid brott mot lagen om körtid
Böter varierar beroende på land och överträdelse. TIMOCOM ger dig en praktisk översikt för tre länder:
- Danmark
- Sverige
- Norge
OBS! Inga rättigheter kan härledas från dessa belopp. Detta är endast för översikt och en uppskattning av eventuella kostnader.
Böter för brott mot lagen om körtid i Danmark
Danmark är känt för sin strikta tillämpning och höga böter. Danska myndigheter övervakar aktivt användning av färdskrivare och överskridanden. En viktig skillnad från andra europeiska länder är att Danmark inför hårda sanktioner vid försummelse från transportföretagets sida. De beslagtar också snabbt fordon vid allvarliga överträdelser.
Överskridande av daglig körtid:
- Överskridande av den maximala körtiden per dag: böter på 3 000 till 4 000 danska kronor (cirka 400–535 euro).
- Vid systematiska överträdelser av transportföretag: dubbla böter på upp till 1 000 euro.
Manipulering av färdskrivare:
- 35 000 danska kronor (4 700 euro)
Ansvarsfriskrivning: Dessa belopp är baserade på tachografservice.dk. Vi påtar oss inget ansvar för denna information. Informationen på denna webbplats är endast avsedd som allmän information.
Böter för brott mot lagen om körtid i Sverige
I Sverige är kontrollen huvudsakligen datadriven med fokus på säkerhet och efterlevnad genom analys av färdskrivare och företagsinspektioner. Sverige har mindre stränga straff än Danmark, men tar efterlevnaden av reglerna på största allvar. Företag måste behålla sina färdskrivardata i upp till 12 månader och kan förlora sin licens vid upprepade överträdelser.
Överskridande av daglig körtid:
- Mindre överträdelser (upp till 1 timmes extra körtid) innebär vanligtvis först en varning.
- Vid allvarligare eller upprepade överträdelser: böter på 2 000 svenska kronor (cirka 180 euro) när den maximala dagliga körtiden överskridits.
- Bötesbeloppet kan vara högre om överskridandet är högre.
Inget förarkort kan uppvisas:
- 5 000 svenska kronor (450 euro)
Manipulering av färdskrivare:
- Upp till 30 000 svenska kronor (2 700 euro)
På den här webbplatsen finns mer information om böter i Sverige. OBS! TIMOCOM strävar efter att ge dig all den information som du behöver, men tar inget juridiskt ansvar.
Böter för brott mot lagen om körtid i Norge
Även om Norge inte är medlem i EU följer landet via Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) EU:s riktlinjer om kör- och vilotider. Tillämpningen är strikt och böterna är höga. Norge utför kontroller även i avlägsna områden och förväntar sig fullständig dokumentation om avvikelser från transportföretag.
- Överskridande av daglig körtid:
- Om den maximala dagliga körtiden (9 eller 10 timmar) överskrids kan förare få böter på minst 8 000 norska kronor (cirka 780 euro). Vid upprepade eller allvarliga överträdelser kan detta innebära 20 000 norska kronor (cirka 1 950 euro).
- Arbetsgivare riskerar böter på upp till 40 000 norska kronor (cirka 3 900 euro) vid systematiska överträdelser.
- För kort minsta vilotid:
- upp till 15 000 norska kronor (1 300 euro)
- Manipulering av färdskrivare:
- upp till 50 000 norska kronor (4 400 euro)
Vill du veta mer om körtider och vilotider i Europa? Läs det här blogginlägget om körförbud i Europa.
Verktyg och tekniskt stöd för att undvika böter
Eftersom böterna är höga är det mycket viktigt att undvika dem. Se till att dina förare följer lagarna om kör- och vilotid. Moderna färdskrivare hjälper dig att följa lagen om körtid.
Färdskrivare:
- Håll koll på kör- och vilotider.
- Registrera gränsövergångar.
- Varna din förare om han eller hon behöver vila.
- Kan integreras med transporthanteringssystem.
Vill du integrera din färdskrivare med Europas bästa transporthanteringssystem? Använd TIMOCOMs marknadsplats.
TIMOCOMs marknadsplats erbjuder viktiga insikter i dina transporter och ger dig möjlighet att registrera allt digitalt. Ruttinformation, körtider och vilotider registreras automatiskt. Därmed kan du undvika böter på grund av ofullständig dokumentation. Vill du testa TIMOCOMs marknadsplats gratis? Visst går det! Fråga efter din kostnadsfria testperiod och dra nytta av alla fördelar.
På TIMOCOMs marknadsplats hittar du även information om lastbilar och transport i realtid. TIMOCOMs system använder trafikdata och prognoser för att hjälpa dina förare att välja de mest effektiva rutterna.
Vill du veta mer om den här modulen? Läs mer om TIMOCOMs rutter och kostnader. Med den här modulen får du:
- Noggrann rutt- och kostnadsberäkning för lastbilar och gods
- En bra översikt över fasta och rörliga kostnader (såsom vägtullar och bränsle)
- Information i realtid om aktuella ankomsttider, trafikstockningar och andra restriktioner.
Hur säkerställer jag att mina förare följer reglerna?
En bra början är god ruttplanering. Planera inte din rutt baserat på den kortaste eller snabbaste vägen. Ta även hänsyn till trafikinformation i realtid. Är det en lång trafikstockning på vägen? Planera i så fall rutten så att föraren kan undvika trafikstockningen.
Det är också oerhört viktigt att du planerar in tillräckligt med rastplatser längs vägen. Finns det ingen möjlig rastplats? Då är det mer sannolikt att din förare väljer att hoppa över sin rast.
Det viktigaste? Planera alltid för oväntade omständigheter. På så sätt blir det ingen press på föraren och han eller hon bryter inte mot reglerna. Teknologi såsom GPS-spårning från TIMOCOM hjälper dig med allt detta.
Ha tydliga avtal med förare
En grundlig introduktion där du informerar dina förare om deras rättigheter och skyldigheter kommer att hjälpa dig oerhört mycket. Se till att dina förare från början är medvetna om kör- och vilotider och vilka konsekvenserna blir om de inte följer dem.
God kommunikation mellan planerare, förare och chefer är också mycket viktigt för att reglerna ska följas. Systemet på TIMOCOMs marknadsplats ger dig tillgång till digitala kommunikationskanaler, så att alla känner till de ingångna avtalen.
Se till att dina förare känner att de har stöd. Om de vet att deras säkerhet alltid kommer först är det mer sannolikt att de följer reglerna.
Slutsats
Lagen om kör- och vilotider kommer att skärpas från och med 2025. Det kommer att bli fler kontroller och böterna kommer också att bli högre. Se därför till att dina förare registrerar sina kör- och vilotider korrekt. Utnyttja digitala verktyg som TIMOCOMs marknadsplats. Integrera dessa verktyg med färdskrivarna i dina lastbilar så att de registrerar alla tider digitalt. På så sätt är du uppdaterad med information i realtid, spårning och tidsregistreringar över hela EU.
Vill du upptäcka vad TIMOCOMs marknadsplats kan göra för ditt företag? Fråga efter en kostnadsfri testperiod. Dra nytta av de digitala fördelarna och upptäck hur vår programvara kan hjälpa dig att undvika böter.
Tram Trinh Thanh
Marketing Manager Northern Europe, Benelux and UK