Lämna och ta emot betyg för ordrar

Betygsätt dina uppdragstagare eller uppdragsgivare efter avslutade transporter på TIMOCOM Road Freight Marketplace. Med varje betyg bidrar du aktivt till mer förtroende och transparens i systemet – order för order.

För alla som tilldelar frakter

Dina fördelar:

  • Mer säkerhet: Positiva omdömen om kommunikation, varuhantering och lastning och lossning som sker i tid visar att din frakt är i trygga händer.
  • Första valet: Genom en positiv företagsbedömning blir ni som uppdragsgivare prioriterade av transportföretag.
  • Tidsbesparing: Baserat på omdömen från andra systemanvändare kan ni fatta ännu bättre och snabbare beslut om vilken affärspartner som är rätt för er.

För alla som utför transporter

Dina fördelar:

  • Mer säkerhet: Betyg för punktlighet vid betalning, pålitlighet och kommunikation hjälper dig att välja dina affärspartners.
  • Öka marknadsvärdet: Positiva omdömen bidrar till ett bättre företagsresultat och stärker er ställning på marknaden.
  • Effektivitet: Tack vare transparenta omdömen på Marketplace hittar du representativa åsikter om potentiella affärspartners på en central plats.


 

Och så här fungerar det:

Lämna omdömen för genomförda transporter

Så snart lossningsdatumet har uppnåtts får de involverade affärspartnerna en avisering om att de kan betygsätta varandra enligt 5-stjärnprincipen. För att du ska kunna lämna en bedömning måste det bevisas att en order faktiskt har ägt rum. Detta bevis kan ges på två sätt:

  • Transportavtal i TIMOCOMs fraktbörs
  • Transportorder via TIMOCOM
Omdömen med transportavtal eller transportuppdrag
Olika kategorier för Ocenjevanje

Bedöm olika kategorier

Uppdragsgivare:

  • Kommunikation med avtalspartnern
  • Punktlighet vid lastning och lossning
  • Hantering av varor och dokument

Uppdragstagare:

  • Kommunikation med avtalspartnern
  • Rättvisa avtalsvillkor
  • Betalningspunktlighet

👉 Snabbomdöme: Du kan med bara ett klick bedöma alla kategorier samtidigt.

Ert betyg i företagsprofilen

I företagsprofilen visas ert totalbetyg, som beräknas baserat på betyg som gjorts av de uppdragstagare och uppdragsgivare ni haft ett samarbete med. Dessutom kan man här se det genomsnittliga betyget för de enskilda kategorierna.

Visa omdömen i profilen

Har du frågor? Vi hjälper gärna till:

Vanliga frågor (FAQ)

För att du ska kunna lämna eller få omdömen för genomförda transporter är det nödvändigt att du slutför en transaktion via TIMOCOM Road Freight Marketplace. Här är stegen:

  1. Orderbekräftelse: Både uppdragstagaren och uppdragsgivaren måste bekräfta antingen ett transportavtal eller en transportorder.

  2. Betygsättning: Efter att transporten har genomförts kan båda parter bedöma varandra.

Så är det säkerställt att de båda avtalspartnerna faktiskt har genomfört en order tillsammans.

Du kan bedöma din affärspartner från och med dagen efter lossningsdatumet. För detta har du minst 44 dagar plus den överenskomna betalningstiden på dig. Om ingen betalningstid har fastställts har du totalt 104 dagar på dig att göra bedömningen.

När ni bedömer en uppdragstagare kan ni bedöma följande kategorier:

  • Kommunikation
  • Punktlig lastning och lossning
  • Hantering av varor
  • Hantering av dokument

När ni bedömer en uppdragsgivare kan ni bedöma följande kategorier:

  • Kommunikation
  • Rättvisa avtalsvillkor
  • Betalning

Varje kategori vägs lika i den totala bedömningen. Underkategorier som inte har bedömts inkluderas inte i beräkningen. Du kan också bedöma alla kategorier med bara ett klick.

Nej, det går inte att lämna en kommentar till en bedömning. Uppdelningen i underkategorier möjliggör en differentierad bedömning, vilket gör att kommentarer kan undvikas.

Den totala betygsättningen räknas fram som genomsnittet av uppdragstagares och uppdragsgivares bedömningar. Efter det första mottagna betyget är den synlig på er företagsprofil.

Ja, ni kommer automatiskt att påminnas om öppna omdömen. Så snart en bedömning är möjlig får ni en avisering via klockan i Road Freight Marketplace. Dessutom får de kontaktpersoner som är registrerade i transporten en avisering via e-post.

Om ingen kontaktperson för transport är registrerad får alla användare i ert företag en avisering via klockan och ett e-postmeddelande (förutsatt att de har godkänt detta i inställningarna). En engångspåminnelse skickas också via de nämnda kanalerna.

Du kan hitta företag som du ännu inte har lämnat en bedömning för på två sätt:

  1. Översikt transportorder
  2. Översikt transportavtal 

Filtrera enkelt efter transporter som ännu inte har blivit betygsatta.

Om du inte är nöjd med det betyg du fått kan du en gång begära en korrigering från avtalspartnern. Detta görs direkt via detaljvyn för transportuppdraget eller i Transportavtal i Road Freight Marketplace (avsnittet "Betyg").

Vi rekommenderar att ni dessutom kontaktar avtalspartnern personligen för att förklara skälen till er förfrågan.

Ert betyg påverkar det totala betyget direkt efter publicering, även om en korrigeringsförfrågan har skickats in och fortfarande är öppen. Så snart en korrigering har gjorts, beräknas det totala resultatet om.

Svar på en korrigeringsförfrågan måste ges inom 7 dagar.

TIMOCOM kan som neutral leverantör inte korrigera eller ta bort omdömen. Vänligen kontakta direkt din avtalspart och använd den korrigeringsmöjlighet som finns tillgänglig för varje omdöme.

Vid pausning av avtalet (ingen uppsägning) behålls alla omdömen.

Till toppen av sidan