10.08.2015

Transportentusiaster från hela världen på besök hos TimoCom

Fraktbörsleverantören tar emot studieresegrupp inom logistik

(2)

Erkrath, Tyskland, 10.08.2015. Studieresegruppen från internationella transport- och logistikförbundet CILT (Chartered Institute of Logistics and Transport) har alltid intresserat sig yrkesmässigt för tågstationer, hamnar och lager av olika typ. Bland deras utflyktsmål som San Francisco, Sankt Petersburg, Montreal och Lissabon hittar man nu även en jämförelsevis liten stad ute i grönskan: Erkrath nära Düsseldorf – det nya huvudkontoret för Europas marknadsledande fraktbörs.

Inbjudan kom från TimoComs Country Manager Maria Toft Madsen: "På CILT-webbsidan upptäckte jag att förbundet planerade en "studieresa" till Nordrhein-Westfalen. På programmet stod bl.a. att besöka Wuppertals balkbana. Och det är ju bara ett stenkast från TimoComs huvudkontor – TiComplex. Alltså ett utmärkt tillfälle att visa CILT-medlemmarna hur det ser ut bakom kulisserna hos Europas största transportplattform." Andrew Dartnell, CILT:s vice ordförande för West Midland Region, som organiserat studieresor till intressanta transport- och logistikplatser i över 40 år var mycket tilltalad av Toft Madsens förslag och accepterade inbjudan direkt. När resegruppen sedan kom in i det flödande ljuset i receptionshallen på TiComplex torsdagen den 16 juli hälsades de inte välkomna av Country Managern utan av "Trucky". Den senare är en vacker Oldtimer-truck från 1960-talet som bokstavligen står i centrum för fraktbörsföretagets nya huvudkontor.

Efter ett lyckat välkomnande fördes besökarna genom olikfärgade, rymliga avdelningar som kundtjänst, bokföring och programvaruutveckling och vestibulen till en konferenssal. Här förklarade TimoCom Country Managern för sina gäster över en kopp te hur en modern fraktbörs fungerar där användaren kan lägga ut sin lediga lastbilskapacitet och de frakter som behöver transporteras. Även om man inte hade vetat att åhörarna var proffs i form av skoltransportlogistiker, bussföretagare, kurirer eller järnvägsfolk så hade det blivit uppenbart senast vid de många intresserade och fackligt underbyggda frågorna. Ett populärt och hett diskuterat ämne var bland annat säkerhetsaspekten vid transportaffärer som genomförs av fraktbörsens användare. Dessutom presenterade Maria Toft Madsen TimoComs säkerhetspaket i flera nivåer. "You’re like a bank", kommenterade David R. Morris, ägarens till bussföretaget DRM och satte därmed fingret på principen för den personliga säkerhetsnyckeln för fraktbörsanvändarna.

När Jochen Dieckmann från föreningen Transportbotschafter e.V. därefter presenterade kampanjen "Hand in Hand durchs Land" (ung. Hand i hand genom landet) för mer förståelse och säkerhet i vägtrafiken gick det inte längre att hejda. Man delade inlevelsefullt med sig kring ämnen som förarbrist, betalning, kabotage, men även av roliga situationer från sin transportvardag. Avslutningsvis fick gästerna beundra transportambassadörens Freightliner XL. "Trevlig och imponerande" var orden från bland annat Richard Denby, vars firma tidigare skött leveranserna åt Unilever Depots. Naturligtvis fick man inte glömma bort en avslutande gruppbild innan gästerna serverades god tysk husmanskost i "Timos matsal" – ärtgryta med korv.

Och även om TmoComs motto är "Vi för samman frakt och lastrum", så visade dagen främst att bakom allt detta finns det människor som brinner för allt som rör transport.

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan