TIMOCOM: ”Transportbranschen måste bli ännu bättre på sammankoppling”

Förarbrist och högre andel tomkörningar på Tyskland vägar

Dela på...
01.07.2019

Erkrath, Tyskland, 01.07.2019 – Genom en bättre digital sammankoppling av transportbranschen kan aktuella branschproblem som förarbristen och den höga andelen tomkörningar på Tysklands vägar minskas markant. Denna bedömning har IT-leverantören TIMOCOM kommit fram till.

”En Supply Chain måste bli ett Supply Flow för att kunna utnyttja befintlig kapacitet på ett optimalt sätt”, säger company spokesman Gunnar Gburek.
Dela på...

Den internationella fackmässan transport logistic som ägde rum för några dagar sedan med besökarrekord visade att branschproblem som funnits sedan många år fortfarande till största del är olösta. På mässan varnade organisationen Bundesverband Spedition und Logistik (DSLV) för flaskhalsar i försörjningen som skulle kunna förvärras ytterligare på grund av den växande bristen på yrkesförare. Tyska lastbilar noterade 2017 enligt siffror från organisationen Kraftfahrt-Bundesamt 154,2 miljoner tomkörningar. ”Transportbranschen måste kopplas samman bättre för att kunna utnyttja befintlig kapacitet på optimalt sätt”, säger TIMOCOMs talesperson Gunnar Gburek om den aktuella situationen.

”Supply Flow istället för Supply Chain”
 Artificiell intelligens kan, som ofta propageras, inte lösa problemen på egen hand. Det handlar om ett företagsövergripande samarbete mellan partners och processer i logistiska transportnätverk. Dessutom krävs digital grundförsörjning av även medelstora och små företag. Data och information i transportkedjan måste kunna utbytas smart, säkert och enkelt utifrån uppdragen.

Fax som fortfarande är vanliga eller pdf-filer som skickas per e-post utgör däremot hinder vid en hållbar sammankoppling. Gburek: ”Varje gång man måste växla mellan olika medier så bromsas digitaliseringen och därmed chansen att utnyttja befintliga resurser på bästa sätt.” En Supply Chain måste bli ett Supply Flow där alla data och aktörer i försörjningskedjan kan samarbeta målinriktat och effektivt i en digitaliserad infrastruktur. På så sätt kan man på mycket bättre sätt uppskatta och även förutspå transportintäkterna.

För att möjliggöra för transport- och logistikföretag att kliva in i den digitala tidsåldern presenterade TIMOCOM på transport logistic 2019 ett omfattande system av funktioner för logistiken – TIMOCOM Smart Apps. Detta system gör det möjligt för användarna att digitalt hantera transportuppdrag i ett nätverk bestående av över 43 000 potentiella affärspartners via ett enda gränssnitt.

Till toppen av sidan