TimoCom Live Talk: 5 fakta om Girteka Logistics

Europas största FTL-företag Girteka Logistics i TimoCom Live Talk

Dela på...
26.07.2018

Erkrath, Tyskland, 26.07.2018 – Det blev en het debatt inför TimoCom LiveTalk med Europas ledande företag för komplettlast inom djupfryst transport: Girteka Logistics från Litauen. Mer än 13 000 Facebook-användare har redan tittat på video-teasern till intervjun. I kommentarerna på Facebook spekulerades det om dålig betalning och för långa föraruppdrag. Till träffen den 12 juni i TimoCom-centralen kom Kristian Kaas Mortensen, Chief Communications Officer, och Elena Kazinec, Key Account Managerin, som svarade direkt live på frågorna och kommentarerna från Facebook Community. 

”Vi betalar inte våra förare mer eller mindre än andra företag: Om vi betalar mindre förlorar vi förare. Om vi betalar mer minskar vår konkurrenskraft”, framhåller Kristian Kaas Mortensen, ledamot i Girteka Logistics styrelse.
Dela på...

1. Girteka Logistics marknadsandel är relativt låg trots konsolidering
Girteka Logistics samarbetar med stora multinationella kunder som beställer transporter till ett värde 50–100 eller 200 miljoner euro per år. Medan exempelvis bara för några år sedan 100 speditörer arbetade för dessa stora kunder, är det idag bara 50 och om några år kanske bara 25. Det innebär att Girteka Logistics ordervolym fortsätter att växa i och med denna konsolidering. Vägtransportmarknaden är mycket fragmenterad: Här utgör ett stort antal små och medelstora transportföretag majoriteten, vilket innebär att bolaget innehar en relativt liten marknadsandel trots konsolidering.


2. Girteka sysselsätter 8 500 fasta lastbilschaufförer med ca 20 procents fluktuation
”Vi betalar inte våra förare mer eller mindre än andra företag: Om vi betalar mindre förlorar vi förare. Om vi betalar mer minskar vår konkurrenskraft”, framhåller Kristian Kaas Mortensen, ledamot i Girteka Logistics styrelse. Enligt Mortensen är Girteka-förarna utrustade med den senaste tekniken och de modernaste fordonen och är specialutbildade på en egen förarakademi. Även redan erfarna chaufförer måste här bekanta sig med GPS-system, digitala förarappar eller miljövänliga körtekniker. Detta ska minska felkvoten vid kyltransporter och samtidigt förbättra kvaliteten ytterligare.

 

3. Fordonsparken uppgår till 5 000 lastbilar och startade med en begagnad MAN-lastbil
”De flesta transportföretag är ägarstyrda. Men om alla aktiviteter bestäms av en enda ansvarig person är de också begränsade till denna persons tid och kompetens”, förklarar Mortensen. Därför bestämde sig Girteka Logistics redan för tio år sedan för att bygga upp en multinationell företagsstruktur. Problem tas upp direkt på dagliga lean-möten och behandlas både på avdelningar, områden och i enskilda team. Ett exempel på ett lean-mötestema är svårigheter med intermodala anslutningar i Frankrike. ”Vi kunde aldrig genomföra intermodala transporter med tåg i Frankrike som planerat på grund av strejker, så vi var tvungna gå över till vägtransport. Vid klockan 10:15 var hela
företaget med på banan och alla visste vad de skulle göra”, säger Mortensen. Med denna organisation lyckades Girteka Logistics utöka parken till 5 000 fordon på några år – med en uppåtgående trend. Och allt började med en enda begagnad MAN-lastbil.

 

4. Över 50 procent av fordonen har 2 chaufförer
Kärnverksamheten i det Vilnius-baserade transportföretaget är internationella transporter med komplett last. Kort sagt: Långdistanstransport med djupfrysta laster som lax eller färsk frukt på sträckor exempelvis från Skandinavien till Sydeuropa. ”Våra transporter är mycket anspråksfulla. Som brådskande varor måste de naturligtvis utföras snabbare än vanliga beställningar. Därför har vi två förare i mer än 50 procent av fallen och ser till att våra anställda kör med sina favoritkollegor”, säger Mortensen. Ofta rör det sig om kombinationer som pappa och son, syskon, makar eller två vänner.

 

5. Digitaliserade processer ökar kvaliteten
För företaget, som är specialiserat på kyllast, är det en särskilt anspråksfull uppgift att inte bryta kylkedjan. Det innebär bland annat att mer än 8 500 lastbilschaufförer också måste instrueras om manövreringen av kylenheten. Här investerades först mycket pengar och tid för att träna varje lastbilschaufför via ett E-Learning-verktyg. Med denna teknik har vi kunnat minska felfrekvensen avsevärt och påskynda Girtekas marknadstillväxt. Sedan en tid tillbaka styrs kylenheterna även från kontoret. Dessutom är varje lastbil utrustad med en surfplatta och motsvarande appar.

Till toppen av sidan

Jag godkänner att cookies från den här sidan används till analys, personifierat innehåll och reklam. Vill du veta mer