TIMOCOM transportbarometer: Den tyska transportbranschen kör färre uppdrag under kvartal 3 2019 än föregående år

Den nedåtgående trenden har dock stoppats – marknaden ligger på 94 procent av föregående års nivå

Dela på...
17.10.2019

Tysklands transportföretag har gjort färre affärer under kvartal 3 2019 än föregående år. Från juli till september minskade de inrikes lastbilstransporterna i Tyskland med 12 procent jämfört med samma tid föregående år. Dock har den konjunkturberoende nedåtgående trenden som fram till mitten av året präglade efterfrågan på transporttjänster i Europas första Smart Logistics System stoppats. Det meddelar IT-företaget TIMOCOM i sin analys för tredje kvartalet 2019 utifrån sin transportbarometer.

Den nedåtgående trenden för första halvåret 2019 har stoppats och uppdragsläget har stabiliserats. ”Marknaden ligger nu på 94 procent av föregående års nivå”, säger TIMOCOMs Business Analyst Tilman Fecke.
Dela på...

”Jämfört med föregående år försvagas efterfrågan på transporter i Tyskland”, säger TIMOCOMs Business Analyst Tilman Fecke. Dock har antalet frakterbjudanden som sedan januari 2019 placerats på fraktbörsen stabiliserats under årets gång. Marknaden ligger nu på 94 procent av föregående års nivå”, enligt Fecke.

Skördebortfall på grund av kraftigt regn i Spanien, växande lagerbestånd på grund av Brexit-osäkerhet i Storbritannien

När man tittar på enskilda EU-länder visas en växlande bild: De senaste veckornas kraftiga regn kring Medelhavet och i östra Andalusien har lett till massiva skördebortfall för frukt och grönsaker som påverkar lastbilsexporten från denna region. ”Den tydliga exporttillväxten som Spaniens lantbrukare upplevde under årets första två kvartal har nu avtagit”, observerar Fecke. ”Till detta kan läggas den politiska blockaden i det ännu regeringslösa Spanien. Denna osäkerhet har också en blockerande effekt på exporten.” Följden är att det saknas fordon på marknaden som kör tillbaka till Sydeuropa. ”Därför ser vi jämfört med tredje kvartalet 2018 en ökning av frakterbjudanden på 14 procent till Spanien och på 12 procent till Portugal”, fortsätter Fecke.

Vad gäller utvecklingen i Storbritannien återspeglar TIMOCOMs transportbarometer den stora osäkerheten på marknaden som härskar i den europeiska näringslivet till följd av Brexit-diskussionen. Medan antalet frakterbjudanden från EU-länderna till Storbritannien minskade med 56 procent under årets första två kvartal så transporteras det nu åter mer till ön. Fecke: ”Under tredje kvartalet observerade vi åter en ökning av lagerbestånden, vilket visar att företag som finns representerade i Storbritannien nu förbereder sig inför de kommande månaderna.”

10 år med TIMOCOMs Transportbarometer

Med transportbarometern analyserar IT-företaget TIMOCOM sedan 2009 utvecklingen för transportutbud och -efterfrågan i de smarta apparna Frakter och Lastrum som finns integrerade i Smart Logistics System. Över 130 000 användare genererar dagligen upp till 750 000 internationella frakt- och lastrumserbjudanden. Systemet hjälper de över 43 000 TIMOCOM-kunderna att smart, säkert och enkelt nå sina logistiska mål.

Till toppen av sidan