Utmärkelse: Grönt är skönt med TimoCom

Fraktbörsleverantör vinnereuropeiskt transportpris efter en bra insats för miljön

Från vänster: Robert Domina, motorjournalist. Marcel Frings, Chief Representative TimoCom. Torsten Buchholz, chefredaktör HUSS-VERLAG och Bert Brandenburg, förlagschef HUSS-VERLAG

Düsseldorf 16.12.2013 - Att arbeta grönt blir viktigare och viktigare inom transportbranschen.  Som tur är.  Eftersom miljötänk, effektiv resursanvändning och socialt ansvar kan bidra till att förbättra allas bild av transportindustrin. IT-företaget TimoCom bidrar på sitt sätt med deras frakt- och lastrumsbörs – en plattform som bäddar för optimal planering, effektivt nyttjande av lastutrymme och undvikande av koldioxidutsläppen, CO2, som uppkommer vid dyra tomkörningar. Tidningen Transportfrån förlaget HUSS-VERLAG GmbH har tilldelat mjukvaruföretaget TimoCom det europeiskta transportpriset för "Hållbarhet" för 2014.

Undvik tomkörningar med stil

En högprofilerad jury från näringslivet, den akademiska världen och media presenterade priset den 19 November 2013 under en ceremoni i Kesselhaus i München. Totalt rankades och betygsattes 17 företag efter ett visst poängsystem i 16 olika kategorier. I kategorin "Tjänster för Transportbranschen" lyckades förutom Daimler AG, Schmitz Cargobull och MAN Truck & Bus, även TimoCom med sin frakt- och lastrumsbörs, TC Truck&Cargo® att ta hem ett pris. Bert Brandenburg, förlagschef på HUSS, berömde i sitt tal TimoCom för effektivt kapacitetsutnyttjande för alla inblandade i transportföretagen och betonade samtidigt hur viktigt det är att undvika tomkörningar som gör skada för miljön. Med hjälp av fraktbörsen kan användare blixtsnabbt välja ut ett frakterbjudnade eller lägga in sina tomma fordon i systemet. Med 100.000 dagliga användare och med upp till 450.000 transporterbjudanden varje dag erbjuds därför en stor mängd internationella affärsmöjligheter. Dessutom tillhandahåller TC eMap® en beräknings- och trackingfunktion, en optimal ruttplanering och säkerställer transparanta transportaffärer.

Förankra ett grönt tänkande

Med grundtanken att alltid förespråka och förankra ett grönt tänkande ska priset, som i år gavs ut för andra gången, hjälpa och stärka företag från transport- och fordonsindustin med hållbarheten och att fortsätta tänka grönt. TimoCom har enligt juryn redan visat prov på ansvar och bevisat att miljömässiga, sociala och samhälleliga mål kan gå hand i hand med ekonomisk framgång. IT-företaget har till exempel höga krav på att internt reducera energiförbrukningen och därmed sina koldioxidutsläpp, CO2, och jobbar dessutom för en ekonomisk användning av resurser som till exempel papper. Dessutom har man framgångsrikt investerat i moderna och attraktiva arbetsvillkor för de anställda och fortsatt att engagera sig för sociala och miljömässiga projekt utanför företaget.

TimoCom-kunder erhåller märke för miljötänk i näringslivet

Genom att använda miljömärket "Green we can" kan även TimoComs kunder kan dra nytta av det här. Frågan om grön logistik är trots allt numera i allt högre grad också en fråga om att visa konkurrenskraft och att ha fulla orderböcker. Märket är gratis och kan hämtas från webbplatsen och användas i till exempel företagskommunikation, tryckt på företagets brevpapper eller som logga på kundernas hemsida. På så sätt kan alla uppdragsgivare se att man inte bara är en tillförlitliga partner när det gäller logistik utan att man även tänker på miljön. Efter att ha mottagit utmärkelsen från jurymedlemmen Robert Domina, motorjournalist, passade också TimoComs Chief Representative, Marcel Frings, på att uppmärksamma detta strategiska och betydelsefulla pris: "På uppdrag av nästan 400 medarbetare på TimoCom säger jag tack.  För oss är priset ett erkännande för det vi har åstadkommit hittills och en sporre för att i framtiden fortsättningsvis utveckla hållbara produkter och visioner som kan göra arbetsdagen lättare för våra kunder."