TimoCom öppnar ett nytt datacentrum med högre prestanda och säkerhet.

Düsseldorf, 14.08.2008 - Den som växer, behöver plats. Detta är anledningen till att TimoCom Soft- und Hardware GmbH har tagit i bruk ett nytt datacentrum inom sitt företags område. Detta är den logiska följden av den ständiga tillväxten av frakt- och lastrumsbörsen TimoCom TRUCK & CARGO®. Den högpresterande IT-infrastrukturen ger nu Europas marknadsledaren möjlighet att planera långsiktigt, att växa och att handla.

Flyttfasen under tre veckor skedde friktionsfritt, utan avbrott i verksamheten och utan kundpåverkan. Alla system i det totalt 3,5 miljoner € dyra, ECB-S-certifierade datacentret fungerar redan på den nya platsen. En starkt ökad datamängd samtidigt med TimoComs tekniska vidareutveckling gjorde det nödvändigt att sätta in modernaste systemteknik. De nya IT-resurserna klarar nu utan vidare data från mer än 67 000 användare.

Vid planeringen ställde TimoCom höga krav på funktionssäkerhet. Varje systemelement är försett med ett genomarbetat nödlägeskoncept. Alla viktiga komponenter är därför minst dubblerade, även om systemet skulle vara fullt funktionsdugligt med endast en uppsättning. Detta garanterar både en ständig tillgänglighet och en säkring av data och möjlighet att återskapa dessa. Om en brand skulle uppstå, aktiveras helautomatiska släckningssystem inom några sekunder. Vid ett strömavbrott kopplas omedelbart nödströmsaggregat in. Dessutom dupliceras samtliga data och sparas i ett annat reserv-datacentrum, placerat flera hundra kilometer bort, för att på så sätt undvika parallellskador. Risken för dataförlust är därmed obefintlig. Ett genomtänkt säkerhetssystem håller objudna gäster borta. En klimatanläggning ger den nödvändiga kylningen av datacentret. Den aktiveras vid utetemperaturer över 14 grader Celcius. Allmänt är, på området miljö- och klimatskydd, allt inom grönt område: Tack vare målinriktade effektivitetshöjande åtgärder har t.ex. strömförbrukningen för hela IT-strukturen kunnat minskas med 40%. En äkta energibesparing, som också märkbart sänker CO2-utsläppen och driftskostnaderna.

Också när det gäller prestanda kan man bokstavligen räkna med de bästa. Det nya datacentret har en potential som öppnar nya perspektiv. "TimoCom befinner sig på en tydlig tillväxtkurs", förklarar Marco Haack som är teknisk chef, och tillägger: „Det modulärt uppbyggda tekniksystemet omfattar samtliga delar som krävs inom ett modernt datacentrum. Detta möjliggör en snabb och effektiv databehandling. När det gäller produktivitet, kapacitet, miljöskydd och säkerhet blir denna teknik en ny måttstock som bekräftar TimoComs rykte som ett innovativt företag."

De nu skapade toppförutsättningarna säkrar ett bra utgångsläge för ytterligare tillväxt för TimoCom och befäster företagets ledande roll bland konkurrenterna. Med så goda förutsättningar är TimoComs framtidskurs klar: Ledning med högsta räknekraft!