Smart lösning: Geoliner Trucking &Transport använder TomTom via fraktbörs

Transportföretag sparar tid och vinner nya affärspartner med TC eMap®

Geoliner Trucking &Transport använder TomTom via fraktbörs

Düsseldorf, 2013-09-27. "Och jag behöver inte installera något mer? Kan jag spåra mina lastbilar via TimoCom med samma lösenord som hos TomTom?" frågar sig herr Kitay, VD för transportföretaget med samma namn. "Ja, självklart. Det är ju den stora fördelen med TC eMap®. Du kan till och med visa flera olika telematiksystem samtidigt om du vill. Till exempel om du tar hjälp av underleverantörer", bekräftar Smahan Dahmani från TimoCom.

Smahan är en av TimoComs Country Managers. Hon förklarar för kunden att han nu slipper växla mellan flera olika tillämpningar för att hantera transportverksamheten. Tack vare nya TC eMap® finns det nämligen redan en trackinglösning integrerad i hans fraktbörs. Lokaliseringen av fordon med TomTom Business Solutions blir dessutom ännu enklare, eftersom samma inloggningsuppgifter läggs in direkt i TC eMap®. "Vi har använt oss av telematik en längre tid, men sammankopplingen med fraktbörsen gör allt betydligt enklare och mindre tidskrävande", anser herr Kitay och gör en passande jämförelse: "Fraktbörsen är tårtan och spårningen är den spritsade grädden ovanpå."

GPS-information visas inte automatiskt för alla användare
Sedan företaget grundades i Eindhoven i Nederländerna 2008 har verksamheten byggts ut kontinuerligt. Trots den alltmer internationella prägeln får det inte bli svårare att nå oss. "Redan när vi lägger in våra fordonserbjudande har vi angett att man när som helst kan lokalisera fordonet under ett uppdrag. Det ger uppdragsgivarna större trygghet och får dem att oftare välja oss", säger herr Kitay. GPS-informationen visas dock inte automatiskt för alla användare. "Var och en kan själv bestämma vem som kan se fordonet och hur länge, exempelvis under den tid ett uppdrag varar", förklarar Smahan Dahmani.

Det totala informationsflödet optimeras
Genom spårningslösningen undviks inte bara långdragna telefonsamtal, utan hela informationsflödet mellan alla inblandade optimeras. Samtidigt som fraktförarna kan koncentrera sig på sitt egentliga arbete ser speditören hela tiden var varorna befinner sig. Dennes affärspartner kan därmed på begäran få aktuell och tillförlitlig information, vilket därtill lägger grunden till ett gott förtroende till tjänsteleverantören.

För närvarande har TC eMap® tillgång tillnärmare tjugofem gränssnitt till olika telematikleverantörer, samtidigt som TimoCom för konkreta förhandlingar med ytterligare femtio leverantörer. Smahan Dahmani råder kunden att helt enkelt testa produkten: "Marknaden kommer i vilket fall att fortsätta utvecklas tills ingen längre kan vara kvar i branschen utan GPS." Geoliner Trucking &Transport BV  har redan sett vart vinden blåser och till och med klistrat fast en spårningssymbol på sin fordon.

Mer information om TimoCom och Geoliner Trucking &Transport BV hittar du på www.timocom.se och www.geoliner.net