TIMOCOM Logo

JavaScript är inte aktiverad för denna webbläsare.

Alla funktioner från sidan kommer inte att fungera fullt ut. För att optimera användandet och komforten, vänligen aktivera JavaScript i dina Internet-inställningar.

På en dag i april

för 15 år sedan grundades TimoCom

TIMOCOM Pressmeddelanden – Aktuell information

för 15 år sedan grundades TimoCom

Düsseldorf 2012-05-08. Vi befinner oss på ett speditionsföretag någonstans i Düsseldorf. Långt efter det att arbetsdagen tagit slut lyste lamporna fortfarande i kontorslokalerna. Det var sent. Nästa dag är en helt vanlig arbetsdag men ändå vill ingen av de personer som är kvar gå hem. Det månadslånga arbetet som ägt rum efter arbetsdagens slut kommer denna kväll att få sitt slut. När datorn slås på lyste en grön lampa på skärmen – alla system fungerade felfritt. Den här dagen år 1997 förmedlades de första frakterna via fraktbörsen TC Truck&Cargo® från TimoCom.

för 15 år sedan grundades TimoCom15 år och mer än en kvarts miljard frakt- och lastrumserbjudanden senare slår Jens Thiermann, en av Timocoms grundare, på sin dator på morgonen. Fem lampor lyser grönt. "Detta är något som har blivit kvar från starten och jag måste erkänna att jag flera gånger om dagen kollar om allt är grönt. Det har blivit en vana, trots att jag vet att våra system fungerar stabilt", säger Jens Thiermann och skrattar. Men i början var situationen på TimoCom mycket mer turbulent.

I april 1997, alltså ett par månader innan frakt- och lastrumsbörsen startade, förde Jens Thiermann och Jürgen Moorbrink, VD i det gemensamma speditionsföretaget, ett samtal som förändrade deras liv. Det var en stressig dag – precis som de flesta speditörer var vana vid. Förutom förarplanering och prisförhandlingar med kunder stod denna dag två möten med säljare från fraktbörser på dagordningen. De fraktbörser man hade använt sig av hittills var inte effektiva nog – där fanns bara tio relevanta erbjudanden per vecka! Efter mötena med representanterna för dessa fraktbörser stod det klart: Ingen av dem uppfyllde de krav som Thiermann och Moorbrink . "Varför behöver vi egentligen hjälp från en fraktbörs som inte kan erbjuda det vi vill ha? Vi brukar ju hitta våra egna lösningar", konstaterade Jens Thiermann. På kvällen ringde han Gunther Matzaitis, speditionsföretagets IT-ansvarig och berättade om sin idé: att utveckla en egen frakt- och lastrumsbörs.

Arbetet börjar
De följande veckorna var framför allt mycket ansträngande. På dagarna flöt affärerna på som normalt. På kvällar och helger programmerade vännerna Gunther Matzaitis och Oliver Schubert programmet under tiden som Thiermann tog hand om den företagsekonomiska biten. Men även efter starten av TC Truck&Cargo® blev tiden en knapp tillgång. "Våra familjer såg inte mycket av oss, framför allt inte under den första fasen", erkänner Jens Thiermann, "men de stod hela tiden bakom oss. Vi hade satt TC Truck&Cargo® till världen och var nu tvungna att få det på fötter." Och det gick snabbare än förväntat. Det var precis som transportbranschen hade suttit och väntat på denna nya typ av fraktbörs. De mål som TimoCom-delägarna hade satt upp uppfylldes tidigare än planerat och detta ökade motivationen. Mycket snabbt låg planer för nya TimoCom-produkter i pipelinen.

Konstanta framsteg
Jens Thiermann och Gunther Matzaitis ser till att TimoCom ständigt utvecklas. Kalkyleringsverktyget TC eMap® och transportregistret TC Profile® som kom 2004 resp. 2007 var nya moduler på marknaden och integrerades i den befintliga frakt- och lastrumsbörsen. Till tioårsjubileet kunde TimoCom stolt visa upp följande resultat: 67 000 användare över hela Europa publicerade dagligen upp till 172 000 frakt- och lastrumserbjudanden i TC Truck&Cargo®. Företaget hade vuxit från ett fyrmansprojekt till ett medelstort företag med 160 medarbetare.
Under denna tid såg TimoCom också de första signalerna på den stora finanskrisen tack vare transportbarometern. Så redan innan krisen slog till ordentligt funderade Thiermann, Matzaitis och de andra på hur de kunde stödja sina kunder under den kommande finanskrisen. Lösningen kom 2009 – mitt i den ekonomiska krisen på marknaden: TC eBid® – Online-plattformen för transportanbud i Europa. Programmet är perfekt för att särskilt under turbulenta perioder ge kunderna planeringssäkerhet. Med TC eBid® kan de säkerställa transportuppdrag långt fram i tiden. Därför var det inte så konstigt att denna produkt blev så framgångsrik.

En dag i april
Fraktbörsen TC Truck&Cargo® vidareutvecklades också kontinuerligt av de då cirka 300 TimoCom-medarbetarna. De minns särskilt en dag i april 2011: Den 19:e i månaden låg otroliga 421 383 frakt- och lastrumserbjudanden i TC Truck&Cargo® – så många hade man aldrig haft. "När jag hörde denna siffra måste jag erkänna att jag kände mig lite illa till mods", säger Jens Thiermann, "Då förstod jag vilket stort ansvar TimoCom har. Så många erbjudanden på en enda dag i vår transportbörs! Just detta stora ansvar är skälet till varför vi kontrollerar allt två och tre gånger och ständigt investerar i ny teknik och försöker förbättra våra produkter. Med tanke på våra kunder måste vi helt enkelt erbjuda en produkt av högsta kvalitet. Det är det som sporrar oss."

Och sin vana trogen kommer Jens Thiermann även i framtiden titta på de gröna lamporna på bildskärmen. Precis som för 15 år sedan.

Mer information om TimoCom, finns på www.timocom.com.

Presskontakt

Communications

TIMOCOM GmbH

Timocom Platz 1

DE-40699 Erkrath

+49 211 88 26 59 24

Transportlexikon – svar och information omkring temat: „transport“

Jag godkänner att cookies från den här sidan används till analys, personifierat innehåll och reklam.