Mer framgångsrikt än väntat – TimoCom presenterar siffror för 2015

Stark kund- och erbjudandetillväxt på transportplattformen

TimoCom presenterar siffror för 2015

Erkrath, Tyskland, 29/2-2016 – TimoCom har under det gångna affärsåret 2015 ytterligare befäst sin position som Europas största transportplattform. De 110 000 användarna erbjuder dagligen upp till en halv miljon frakt- och lastrumserbjudanden. Beräknat på hela det gångna året betyder detta 68,1 miljoner erbjudanden som lades upp via plattformen under 2015. Till det ökade företagsvärdet bidrog dessutom utmärkelser som "Bästa märke 2015" samt "connect-Award" från telematikjätten TomTom. Även införandet av TimoCom Messenger är en riktig framgång med redan över 700 000 skickade meddelanden.

Enorm ökning bland frakt- och lastrumserbjudandena

Företaget med säte i Erkrath utanför Düsseldorf har över 400 medarbetare och är med en årsomsättning på 56,7 miljoner euro en av de mest framgångsrika medelstora IT-leverantörerna för hela transport- och logistikbranschen i Europa. Ännu mer intressant än affärssiffrorna och de över 7 200 avtal med nya kunder, är de 68,1 miljoner frakt- och lastrumserbjudandena över hela Europa som publicerades inom TimoComs plattform under 2015. Det innebär en tillväxt på 16 procentenheter jämfört med föregående år. Utöver en ständigt växande kundkrets har även de många nya gränssnitten bidragit till denna ökning. Hela 13 % av alla frakt- och lastrumserbjudanden tillkom enbart tack vare de nyanslutna kopplingarna mellan TimoCom-kundernas egna planeringsprogramvara och transportplattformen. Via dessa gränssnitt överförs fordons- och frakterbjudanden från företagens interna speditionsprogram direkt till TimoCom med bara några klick. Ytterligare ett mervärde erbjuds av den företagsövergripande trackinglösningen TC eMap, till vilken över 170 europeiska telematikleverantörer numera anslutit sig.® Kopplingarna gör att man inte längre måste växla mellan vald telematiklösning och TimoComs plattform och därmed sparar viktig tid.

TimoComs kunder fortsatt mycket nöjda

Enligt en enkät märkte 25 % av alla kunderna ytterligare en tydlig tidsbesparing redan under de första två veckorna efter att erbjudanderelaterade TimoCom Messenger infördes. "En fjärdedel av våra kunder uppgav att de kunde slutföra uppdrag snabbare via Messenger-funktionen. Det är ett mycket bra resultat för inkörningsfasen", sammanfattar TimoComs Chief Representative Marcel Frings. 700 000 meddelanden har hittills skickats via affärschatten. "Vi skapar inte bara verkligt mervärde för TimoCom-användarna, utan förstärker även acceptansen för funktionen. Därför blev vi mycket glada över att 86 % av våra användare ansåg sig väl informerade om den nya produkten redan innan den infördes", betonar Frings. Den goda kundåterkopplingen återspeglar sig även i utmärkelsen "Bästa märke 2015", för vilken TimoCom för sjunde gången valdes ut av förlaget ETM:s läsare.

Ytterligare innovationer för 2016 redan på gång

Efter avslutande av föregående år ger TimoComs Chief Representative även en glimt av vad som mer ska ske under 2016: "Efter att ha jämnat marken med Messenger-funktionen kommer vi under året att införa ett professionellt dokumenthanteringssystem. Dessutom utvidgar vi vår verksamhet i Storbritannien och Turkiet. Kort sagt: Vi fortsätter att hålla högt tempo för våra kunder."

Sin nästa innovation vill IT-leverantören presentera punktligt till den största transport- och logistikmässan IAA Nutzfahrzeuge 2016 i Hannover, Tyskland.