Med 75 nya medarbetare kan företaget notera en personaltillväxt på ca 37 % för 2009.

Düsseldorf, Tyskland 2010-01-29: Det nya året börjar för TimoCom Soft- und Hardware GmbH där det gamla slutade – nämligen med nyanställningar! Marknadsledaren för frakt- och lastrumsbörser i Europa har även i fortsättningen som målsättning att ge bästa möjliga service till den ständigt växande användarskaran – på respektive modersmål.

Det är verkligen anmärkningsvärt att ord som ”neddragningar” och ”nedsatt arbetstid” tycks helt främmande för ett medelstort företag i en tid som bjuder på stora ekonomiska utmaningar. Om så mer anmärkningsvärt måste dock TimoComs medarbetarutveckling i Düsseldorf verka för en utomstående. Bara under förra året anställdes 75 nya flerspråkiga medarbetare i Düsseldorf samt i filialerna i Polen, Tjeckien och Ungern - i januari i år tillkom ytterligare fyra medarbetare. Det innebär att antalet medarbetare har ökat med ca 37 % i 2009 jämfört med föregående år. Utöver nyanställningar utbildar det medelstora företaget även sina egna „framtidslöften“, vilket under förra året gav dem en utmärkelse från Bundesagentur für Arbeit, vilket är den tyska motsvarigheten till Arbetsmarknadsstyrelsen.

I mitten av 90-talet var TimoCom ett överskådligt 4-mannaföretag, men som i gengäld hade en rejäl portion passion, kunskap och mod till hands. Numera är IT-företaget marknadsledande bland Europas frakt- och lastrumsbörser, och succéprodukten TC Truck&Cargo® utvidgades i oktober 2009 med den europatäckande plattformen för anbudsinfordringar, TC eBid®.

Bakom framgången ligger ett dynamiskt, motiverat och framför allt internationellt team. ”Bara under 2009 kunde TimoCom skapa säkra framtidsutsikter för 75 nya medarbetare och deras familjer. Och medan politiker funderar hur man ska få Europa att växa samman allt mer, upplever man hos TimoCom redan den europeiska gemenskapen. Våra program finns att få i 44 europeiska länder och på 24 språk. Vårt företag är verkligen en kulturell smältdegel. Denna internationella anda använder vi som avgörande framgångsfaktor för TimoCom”, säger Ralf Breuer, personalchef hos TimoCom.

Med optimism blickar företaget mot framtiden. För 2010 uppskattar man en vidare ökning vad gäller omsättning samt kund- och medarbetarantal.