Framgångsskildring

På ena sidan har vi Hinterland, en transportör från Brest i Frankrike som arbetar på nationell nivå, och på den andra sidan La Martiniquaise, en ledande sprittillverkare. I princip skulle de knappt ha en chans att hitta varandra... Men de har nyligen påbörjat ett samarbete som redan visat sig mycket framgångsrikt. Deras möte var ingen slump, utan det blev av tack vare TC eBid®, TimoComs anbudsinfordringsplattform. Ett par kommentarer från La Martiniquaise och Hinterland…

En plattform som testades....och genast godkändes!

Med sina 270 miljoner sålda flaskor under 2007 är "La Martiniquaise"- koncernen den näst största sprittillverkaren i Frankrike. De har 18 fabriker och 15 dotterbolag som säkrar tillverkning, mognad, tappning och försäljning av produkterna. Detta innebär att transporten utgör en ständigt återkommande utmaning för denna koncern.

På grund av att vissa transportrelationer snabbt fått ökad betydelse letade La Martiniquaise efter nya partners inom transportbranschen. Just vid denna tidpunkt hade TimoCom presenterat anbudsinfordringsplattformen TC eBid® för Madame Lyet, koncernens inköpschef. "Vi hade redan kontaktat TimoCom för några år sedan då vi intresserade oss för frakt- och lastrumsbörsen TC Truck&Cargo®. Trots god kontakt blev det inget samarbete då, eftersom transportköpare inte fick tillgång till fraktbörsen. För ett par månader sedan så presenterade TimoCom sin nya produkt TC eBid®, anbudsinfordringsplattformen där även transportköpare kan delta. Vi blev nyfikna, testade produkten och införde den genast hos oss...!", säger Madame Lyet.

Monsieur Klein som är VD för transportföretaget Hinterland, använde redan fraktbörsen TC Truck&Cargo® och upptäckte helt enkelt anbudsinfordringsplattformen via en ny rubrik i TimoComs program.

Ett professionellt och tillförlitligt sätt att få kontakt

Både för transportköpare och transportörer är förloppet enkelt och sker helt och hållet online – Transportköparen lägger ut sin anbudsinfordran och transportleverantören lägger sitt kostnadsfria anbud. Fördelen med plattformen består inte minst i att det görs ett förhandsurval bland transportörerna. Madame Lyet förtydligar: "TC eBid® bjuder endast in transportörer till våra anbudsinfordringar som i förväg valts helt utifrån våra behov. På så sätt får vi en optimerad lista med lämpliga transportörer och deras anbud. Att hitta tillförlitliga transportörer som kan uppfylla transportköparens behov på bästa sätt, krävs ett särskilt know-how som vi själva inte nödvändigtvis har, men det har TimoCom!". För transportköpare erbjuder TC eBid® därför en påtaglig tidsbesparing vad gäller förlopp och analys av anbud.

Men även för tranportörerna lönar det sig... Monsieur Klein konstaterar: "Transportköpare känner sig trygga med kvalitetskontrollen som TimoCom gör på ett tidigt stadium. För oss transportörer öppnas nya dörrar med hjälp av denna plattform och ger oss möjlighet att lättare få kontakt med nya transportköpare. Detta gör att vi kan utvidga vår kundbas och samtidigt öka våra intäkter. Vi får regelbundet information om frakterbjudanden och vi svarar på anbudsinfordringar för hela Frankrike och t.o.m. för hela Europa. TC eBid® mångdubblar helt klart möjligheterna till nya affärssamarbeten". För Hinterland har plattformen TC eBid® blivit ett viktigt instrument vid sökning efter nya långfristiga avtal, som den de nyligen slöt med La Martiniquaise.

Fler fördelar: Användarvänligheten och den kostnadsfria testperioden.

Hinterland och La Martiniquaise är eniga och understryker utan om och men anbudsinfordringsverktygets användarvänlighet och enkla tillämpning. "Till att börja med behövde vi bara ladda ner programmet som fanns tillgängligt online. Då vi som transportör är medlemmar i fraktbörsen TC Truck&Cargo®, är budgivningen i TC eBid® inkluderad i vårt månadsavgift och medför därigenom inga extra kostnader", säger Monsieur Klein. Für La Martiniquaise stand das Ziel im Vordergrund, ein effizientes und schnelles Tool zu finden, dessen Handhabung leicht erlernbar ist..... und im ersten Test hat sich das bereits mehr als überzeugend erwiesen.

Slutligen måste tilläggas att de två företag inte bara kunnat utveckla ett vinn-vinn-samarbete, utan att det utöver det ursprungliga avtalet uppstått nya möjligheter för ytterligare samarbete mellan de två grupperna, framför allt transporter av rom från Antillerna. En utmärkt affärsmöjlighet som sannolikt aldrig skulle kommit till stånd utan förmedling via plattformen TC eBid®.