11.02.2019

Europatäckande transportlogistik: Producent Tripple Z satsar på lösningar från TIMOCOM

Ljusa utsikter för begagnade solmoduler

Erkrath/Hilden, Tyskland, 11.02.2018 – Producent Tripple Z har hittat en nisch: denna tillverkare av solmoduler handlar – utöver tillverkningen av moduler med tysk toppkvalitet – med begagnade solanläggningar. Det är en verksamhet som växer allt mer. Vid det här laget är Tripple Z den största leverantören av begagnade solmoduler och tillbehör i Europa. Transportuppdragen som hör till styr företaget från Nordrhein-Westfalen i Tyskland via TIMOCOM.

Mellan inköp av solanläggningar som ej längre behövs och försäljningen till intresserade köpare i hela Europa är det en lång väg. Många steg måste koordineras i dialog med säljare, köpare och transportföretag. Nedmontering, återställning, montering, transport, logistik: upp till 300 000 solmoduler hanteras varje år av Tripple Z.
”I regel sker omlastningen hos oss i Hilden vid Düsseldorf i Tyskland – det ger en bra överblick över lagret”, säger Tim Grön, logistikchef hos Tripple Z. ”Under förra året hanterade vi 85 000 ton varor”, förklarar han för att beskriva transportvolymen. När det i Rumänien behövs 30 lastbilar vid nedmonteringen av solanläggningar och ca 100 i Tyskland så lägger han ut förfrågningar i TIMOCOM:s system. ”Sedan bestämmer jag vilket transportföretag som får uppdraget.” Ett system som visat vad det går för sedan 10 år tillbaka i hos Tripple Z. Oftast går transporterna till belgiska lantbrukare som gärna använder begagnade solanläggningar. ”Transporterna sköts nästan uteslutande av olika leverantörer”, förklarar logistikern.

”Den digitala uppdragshanteringen har för länge sedan ersatt Word hos oss”

För Tim Grön är TIMOCOM den ”bästa fältarbetaren”. Det viktiga steget in i den digitala tidsåldern tog han för ett år sedan genom införandet av TC Transport Order®. Här skapar och tilldelar logistikchefen sina transportuppdrag helt utan papper. Alla tillhörande administrativa processer med leverantörerna sker direkt via TIMOCOM:s system. Dessutom hittar han här en översikt över alla Tripple Z:s transportuppdrag och deras status. ”TC Transport Order® har sedan länge ersatt Word hos oss”, rapporterar Tim Grön.

Hans facit: ”Även om jag både i yrkeslivet och privat är ganska skeptisk till digitaliseringen så njuter jag av det mervärde som den ger mig i mitt arbete.” Men ändå tror inte Tim Grön på en transport utan disponenter. Även i framtiden önskar han sig en direkt kontaktperson i sina transportaffärer.