05.06.2019

TIMOCOM presenterar ett omfattande system bestående av nya smarta appar för logistik

Jämna vägen för företagens väg in i den digitala tidsåldern

(1)

Erkrath/München, Tyskland, 05.06.2019 – TIMOCOM kommer att göra det möjligt för transport- och logistikföretag att ta sig vidare in i den digitala tidsåldern. På transport logistic 2019 i München presenterar IT-leverantören ett omfattande system bestående av nya funktioner, gränssnitt och partners som stödjer logistiker digitalt inom transportprocessens alla områden. ”Vi vill göra innovationer som för våra kunder framåt varje dag lika tillgängliga som ström ur ett eluttag”, säger TIMOCOMs talesperson Gunnar Gburek.

"Det är vårt mål att bli digital grundleverantör för vårt nätverk av kunder och partners inom den europeiska logistikbranschen”, säger Gburek.

I linje med företagets vision att skapa en logistik utan hinder utvidgar TIMOCOM sin nya marknadsplats. Det kompletterar den europeiska marknadsledande frakt- och lastrumsbörsen, som är en del av systemet, med innovativa digitala funktioner, till exempel för uppdragshantering. ”Det är vårt mål att bli digital grundleverantör för vårt nätverk av kunder och partners inom den europeiska logistikbranschen”, säger Gburek.

IT-företaget kommer att investera ca 100 miljoner euro i utbyggnaden av sitt system fram till 2030, och på samma tid kommer man att med 100 000 mer än fördubbla antalet kunder. I linje med den vidare internationaliseringen ska antalet medarbetare växa från 300 till 800 under de kommande 11 åren.

Smarta API:er möjliggör enkelt datautbyte på TIMOCOM:s marknadsplats

Nya gränssnitt förenklar företagens åtkomst till marknadsplatsen. Så kallade API:er ger kunderna möjlighet att ansluta sig till systemet med sin redan befintliga logistikprogramvara. Åtkomsten till funktionerna sker via ett enda gränssnitt. På så sätt kan företagen till exempel via API transportuppdrag kopplas samman med över 43 000 potentiella affärspartners i systemet och skicka och ta emot transportuppdrag från den egna logistikprogramvaran.

Dela data med nätverkspartners

En del av systemtanken är integration av starka partners. Med Cargoclix och Krone Telematics har TIMOCOM ytterligare två namnkunniga företag ombord, med vilka ruttrelaterade GPS-data kan delas via systemet. På så sätt kan uppdragsgivare som använder sig av TIMOCOM planera, hantera och optimera transporter baserat på realtidsdata. Redan idag är 246 europeiska telematikleverantörer integrerade i systemet. Nya partners är dessutom logistikprogramsleverantörerna Doll + Leiber, Lavid Software, Transdata, C-Informationssysteme och Logistiqo. ”Logistik behöver sammankoppling. Det kan vi idag, via gränssnittspartners som integreras i vårt system, säkerställa nästan genomgående digitalt”, säger TIMOCOMs portfoliomanager Philipp Schmidt. Bakgrunden är att i framtiden öppna systemet även för programvara från tredje part.

Ny systemstartsida med behovsbaserad användarguidning

Ett tydligt tecken på den nya systemtidsåldern hos TIMOCOM är den helt nyutformade och strukturerade startsidan som en väg in till de olika smarta apparna i systemet. Den leder de över 130 000 användarna med några få klick genom systemet och skapar enkel åtkomst till de önskade funktionerna. ”Den nya systemstartsidan är mycket mer överskådlig och intuitiv eftersom den tydligt riktar sig till olika användargrupper och behovssituationer”, förklarar TIMOCOMs marknadsföringschef Pélagie Mepin. På så sätt kan företag direkt välja de digitala funktionerna för till exempel styrning av upphandlingar, ruttoptimering eller tracking.

”Vi vill erbjuda våra kunder möjligheten att utvidga och förbättra sin logistik och utvidga deras spelrum att agera”, säger Mepin. Detta är ett löfte som även återfinns i TIMOCOMs nya företagsslogan: ”Augmented Logistics”.

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan