17.04.2019

Lugn och sansad i påsk: MZ Logistic satsar på TC Transport Order under den intensiva fasen

Erkrath/Madrid, 17.04.2019 - När påskhelgen kommer, infinner sig även rapporteringen om säsongsmässiga särdrag inom logistiken. Det är det bästa tillfället att spåra försörjningskedjan av säsongsvaror ända fram till hyllan i affären. Men det finns mer att rapportera om än en ökning av chokladkanins- och påskäggsleveranser. För runt påskdagarna ökar den europeiska efterfrågan på varor som helhet med en speciell utmaning: Alla länder i Europa har inte helgdagar samtidigt, vilket innebär en högre logistikinsats. Exempelvis är torsdagen före påsk en helgdag i Spanien, men en vanlig arbetsdag i Tyskland. Tyskarna har däremot affärerna stängda på måndagen efter påsk. Ett speditionsföretag från Spanien berättar om hur de olika påskhelgdagarna påverkar företagets verksamhet.

Martin & Zarco Logistic har varit framgångsrik generalist på marknaden i 10 år och erbjuder ett komplett utbud av godstransporttjänster för land, luft och sjö mellan Spanien och andra europeiska länder. Alla typer av varor transporteras i styckegods- och full last-trafik, främst med hjälp av digitala lösningar från TIMOCOM. ”Vi har konstaterat att ordervolymen inte växer kritiskt över påsken, men ordrarna hopar sig på grund av de olika helgdagarna”, säger Javier Zarco, ägare till MZ Logistic. De senaste åren har visat att det krävs mer planering för att leva upp till handelns behov.

MZ Logistic lovar kunderna att få en leverans på så sätt, när och dit kunden önskar. Utan digital hjälp skulle det inte vara möjligt. För detta använder de främst marknadsplatsen från TIMOCOM. ”Tidigare var det betydligt svårare att hantera ett sådant koncentrerat och komplext orderläge”, förklarar Zarco. Sedan de började arbeta med de digitala tillämpningarna i TIMOCOM-systemet har processerna blivit översiktligare och därmed har det överhuvudtaget blivit möjligt att klara av sådana intensiva faser. Ordrar ställs bara in i TC Transport Order och hanteras därigenom centralt. ”När man planerar transportordrarna digitalt, behandlas alla byråkratiska processer via systemet. Man sparar mycket tid och kan därigenom enkelt reagera på kundförfrågningar och flaskhalsar”, säger Juan Carlos Martín, även han ägare till det spanska logistikföretaget.